Erkender fejlvurdering: DanBred ændrer prisen på genetikforsyning

DanBred har besluttet at holde fast i abonnementspriser på genetik, men forsimpler prisfastsættelsen.

I kølvandet på den seneste tids debat har DanBred besluttet at ændre de nye genetikforsyningsaftaler. Det meddeler selskabet i en pressemeddelelse.

Danske Svineproducenter havde kritiseret de nye kontrakter, KS-stationerne under DanBred havde sendt ud. Det fik DanBred til at forlænge fristen for underskrift til 1. marts - og nu ændrer de på prisen, men fastholder, at hjemmeavlere fremover skal betale abonnementspriser pr. so.

Fremover vil en genetikforsyningsaftale med DanBred indebære en fast pris på 70 kr. per produktionsso per år. Der er tale om en løbende aftale med seks måneders opsigelse. Det forsimpler prisfastsættelsen, skriver DanBred.

"Vi har lyttet til den kritik, der er kommet, og vi må erkende, at vi har fejlvurderet behovet hos de danske svineproducenter", siger Thomas Muurmann Henriksen, adm. direktør i DanBred.

"Tanken hidtil har været at inkludere eksempelvis kernestyring og rådgivning i de faste kontrakter, som udlandet netop efterspørger. Men flere danske svineproducenter efterspørger i stedet en fast lav pris per produktionsso og muligheden for at tilkøbe serviceydelserne ved siden af. Det tager vi naturligvis til efterretning, og efter en periode på værkstedet har vi besluttet at ændre vores udbud af genetikforsyningsaftaler".

Kontrakterne sendes ud via KS-stationerne i den kommende uge. Den faste pris på 70 kr. per produktionsso per år betyder også, at DanBred dropper divergerende bindingsperioder.

DanBred har - i forbindelse med kritikken tidligere på året - påpeger, at de med ny abonnementsbetaling blot fastholdt en beslutning fra 2015 af den daværende VSP-bestyrelsen. Den fastholder de. Alle genafgifter lægges over i et fast abonnement baseret på antal søer i den enkelte besætning frem for per købt sæddose.

"Det er rimeligt, at man betaler per produktionsso frem for per købt sæddose. Som virksomhed skal vi sikre os mod økonomisk suboptimering, så nogle svineproducenter ikke får genetikken alt for billigt på bekostning af kollegaerne. Det holder vi fast i", siger Thomas Muurmann Henriksen.

"Det er afgørende, at de danske kunder kan se sig selv i DanBred, og derfor er jeg glad for, at så mange har taget fat i os med både input og undren. Det ser jeg også som et tegn på, at man ønsker at blive hos DanBred. Derfor skal vi selvfølgelig også have produkter på hylderne, der afspejler behovet hos de danske landmænd. Nu skal vi videre i fællesskab, så svineproducenterne kan få arbejdsro til at gøre det, de er bedst til, alt i mens vi sikrer dem en rimelig adgang til verdens bedste gener", siger Thomas Muurmann Henriksen.

Ros fra Danske Svineproducenter

Danske Svineproducenter roser, at DanBred indfører nye priser.

"Ja, nu er vi så tæt på, vi mener, man kan komme, på den pris som man betaler, hvis man køber polte ind”, siger Mikael Bangsgaard Kristensen, ordfører for avl hos Danske Svineproducenter.

Han roser også, at bindingsperioden er sænket fra 36 til seks måneder.

Konkurrenten Danish Genetics, der består af primært DTL og Breeders of Denmark, har netop udsendt deres priser på sæd.

Mikael Bangsgaard Kristensen beretter, at prisen på durocsæd og antal hvide portioner, man skal have til hjemmeavl, afgør, hvem der er billigst.

Foreningen har på deres hjemmeside bag login for medlemmerne et regneark til deres medlemmer, hvor de kan regne på den pris, de skal betale.

"Det er de to varianter, der betyder, hvilket selskab, der er billigst, og vi vil ikke gøre os til dommere om, hvem man vælger. Man kan selvfølgelig sige, at ved Danbred går genetikafgiften til fællesskabet, og hvad der sker med dem, når man betaler til Breeders, det ved vi intet om", siger han.

Opdateret kl. 11 med interview med Mikael Bangsgaard Kristensen, Danske Svineproducenter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle