Gode tegn: Svineproducenter formår at sænke forbruget af zink

Zinkforbruget faldt i 2018 med 18 ton, og dermed nærmer forbruget sig et fald på knap 10 procent siden 2015.

Der har de senere år været stort fokus på forbruget af zink i svinesektoren, fordi det kan udgøre en trussel for eksempel for bakteriers resistens over for antibiotika og for miljøet.

For et par år siden skar EU igennem og valgte at sætte en slutdato for brugen af medicinsk zink, der anvendes til at modvirke diarre hos fravænnede grise.

Slutdatoen er sat til medio 2022, og der arbejdes ihærdigt på at finde alternativer.

Nedsat forbrug

Flere besætninger er begyndt at producere grise uden zink og andre har reduceret dosis fra 2.500 ppm til 1.500 ppm, fordi afprøvninger har vist, at det ikke har en negativ effekt på forekomsten af diarre og produktivitet.

Disse nye tilgange kan ses i det samlede forbrug af zink til svin, for det er begyndt at falde.

Antallet af gram zink pr. produceret smågrise er gået fra godt 14,5 gram i 2014 til nu at nærme sig 12,5 gram i 2018. Hvor er det imponerende godt gået, for det mindre forbrug er ikke gået ud over produktiviteten i den samme periode - snarere tværtimod.

Pænt fald

Også for det totale zinkforbrug lyder der positive takter.

Dyrlæge hos Seges Svineproduktion, Nicolaji Rosager Weber, kunne på foderseminaret tidligere på måneden løfte sløret for, at forbruget er dykket hele 18 ton i 2018 i forhold til 2017.

Dermed nærmer forbruget sig 400 ton om året, og det er et betydeligt stykke under niveauet i 2015, hvor der blev anvendt mere end 440 ton medicinsk zink i svinesektoren.

Selv om tallene ser lovende ud, så skal man selvfølgelig ikke glemme, at medicinsk zink forbydes i medio 2022, så der er fortsat noget at arbejde med!

Emneord PLUS, Zinkfri

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.