Hvordan er det nu med bæredygtighed - målt på økonomi eller miljø?

Ugen På Spidsen: Det tager tid før, vi helt forstår nye ord - og selv om bæredygtighed er overskriften på årets Nutrifair, skal betydningen nok først bundfælde sig, før det bliver til konkrete tiltag på bedriften, mener ugens klummeskribent på Svin Plus.

Bæredygtighed er overskriften hos mange udstillere og besøgende på årets Nutrifair.

Det kan både forstås som økonomisk bæredygtighed og som miljømæssig bæredygtighed.

Med en notering for slagtesvin på 13,60 kr. pr. kg og smågrisepriser over 550 kr. er der ikke meget tilbage for svineproducenterne at ønske sig på denne front. Svineproducenternes økonomi er forhåbentlig bæredygtig, forstået sådan at den giver overskud.

Bæredygtighed kan også forståes som miljømæssig bæredygtighed.

Her er budskabet mere uklart, og selvom mange udstillere prøver at trænge igennem med et budskab om, at deres produkt er grønt, ressourcebesparende, fører til et lavere energiforbrug eller et lavere foderforbrug, så står mange svineproducenter forståeligt nok også lidt famlende overfor budskabet.

Det er også er budskab, der er svært at gøre konkret og håndgribeligt.

Mange har hørt om FNs 17 verdensmål, hvor miljø- og ressourcebevidsthed indgår, men for de fleste er det fortsat lidt abstrakt og ukonkret, og det er i hvert fald svært at omsætte til tiltag hjemme på bedriften.

Indtil videre er miljømæssig bæredygtighed hos mange en tanke, der rumsterer i baghovedet. I baghovedet bliver udsat for indtryk og bearbejdning, og så skal den nok med tiden udmønte sig i konkrete tiltag.

Gæster på Nutrifair er i hvert fald ikke i tvivl om at miljømæssig bæredygtighed optager udstillerne.

Morten Thomsen er journalist og svinefaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Svin Plus, "Ugen på spidsen", sætter Morten Thomsen og Søren Tobberup Hansen, journalister og svinefaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus, svineugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle