Hvorfor laver vi ikke skinke som i Spanien?
Bacon er på tilbud i Netto uge efter uge, men hvorfor? I Spanien går de en anden vej for at fremhæve produkter med grisekød.

Jeg skal straks erkende, at emnet i denne klumme er et, jeg har bragt på banen tidligere, men det gør ikke sagen mindre aktuelt.

Jeg har i år været på ferie på Mallorca og nød det skønne vejr og den gode mad som så mange andre europæere.

På ferier trækker jeg ikke all inclusive-kortet, men jeg foretrækker ved de fleste måltider selv at stå for indkøb og tilberedning af maden. Og det er her, vi nærmer os kernen i den problemstilling, jeg gerne vil rejse i denne klumme.

I år besøgte jeg en del supermarkeder på den spanske ø, og det var igen en udsøgt fornøjelse at se, hvilken fremtræden plads den spanske skinke har i landets supermarkeder. I et supermarked uden slagterafdeling observerede jeg, hvordan flere forskellige skinker havde fået en særlig synlig plads og kunderne kunne af en ekspedient få skåret fx 100 gram af den skinke, man ønskede. Det efterlader et indtryk af en vare, der er eksklusiv og en, man er stolt af.

Vender vi indkøbsvognen til Danmark så kan jeg ikke finde tilsvarende markedsføring af et produkt, og jeg forstår ikke, at der ikke gøres mere for at produktudvikle og især promovere nye produkter med grisekød.

Lav notering får stor svineproducent til at droppe 30.000 slagtesvin Svin 23. august · 06:58

Det kan godt være, at fx Tulips bacon - af feinsmeckere - ikke anses som i samme liga som spansk skinke. Jeg synes nu alligevel, det er en glimrende variant af bacon, Tulip leverer omend pakken er nærmest umulig at få op uden en skarp kniv. Men hvorfor skal den, som jeg vil påstå har været tilfældet de seneste par år, være på tilbud stort set hver uge? Det er muligvis nødvendigt for at komme af med Tulip-baconen, og gentagne tilbudsdpriser er selvfølgelig ikke noget, Tulip presser på for, men det efterlader det indtryk, at baconen, som vel er et af flagskibene fra den danske svinesektor, ikke er noget særligt.

Det, mener jeg, der bør arbejdes med, så dygtige danske svineproducenter får valuta for deres indsats hos deres slagterier.

Hvordan det skal ske, og om det kan lade sig gøre, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg er sikker på, at hvis jeg tager til Spanien til næste år, så har skinken stadig den samme placering i supermarkedet. Og jeg behøver vel ikke fortælle læserne, at den spanske noteringen faktisk klarer sig ganske godt i sommerperioden?

Søren Tobberup Hansen er journalist og svinefaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus

Faktaboks

 den ugentlige klumme på Svin Plus, "Ugen på spidsen", sætter Morten Thomsen og Søren Tobberup Hansen, journalister og svinefaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus, svineugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning til omtalte emne.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle