Kinas import af europæisk svinekød kraftigt på retur

Kina importerer langt mindre svinekød end sidste år, og det udfordrer de europæiske leverandører.

En ny undersøgelse fra engelske AHDB (Agricultural and Horticultural Developement Board) viser, at Kinas import af fersk og frossent svinekød i årets tredje kvartal er faldet med 50 procent sammenlignet med tal fra tidligere på året. Det skriver globalmeatnews.com.

Ifølge AHDB-rapporten ventes et fald i Kinas import af svinekød på i alt 24 procent fra 2016 til 2017. 

Kinas faldende import af svinekød er ifølge globalmeatnews.com først og fremmest et resultat af faldende forbrugerefterspørgsel, som skyldes, at den kinesiske middelklasse i byerne er begyndt at fravælge svinekød til fordel for okse, lam og fisk.

Der ventes en moderat stigning i forbrugerefterspørgslen på to procent i 2018, men indtil da ser det ud til, at storbyernes efterspørgsel på svinekød er mættet. 

Den faldende import af svinekød er desuden påvirket af den kinesiske indenlandske svinekødsproduktion, som er blevet mere effektiv, forklarer globalmeatnews.com. Det på trods af, at den kinesiske regering melder om et lavere antal søer i forhold til starten af året. 

Den faldende efterspørgsel i Kina har påvirket stort set alle leverandører. Tyskland er hårdest ramt med et fald i eksporten på 65 procent. Spanien er nu den største leverandør af svinekød til Kina, og det er på trods af, at Spanien eksporterer en tredjedel mindre end i 2016.     

Ifølge AHDB-rapporten forventes et overudbud af svinekød i Kina i begyndelsen af 2018. Overudbuddet vil resultere i nedlukningen af en række af kinesiske bedrifter, og man forventer derfor ikke, at tallene for import af europæisk svinekød vil falde yderligere. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle