Leder af løbe- og drægtighedsstald: 95 procent i faringsprocent er optimistisk

Seges’ ambitioner om at opnå 95 procent i faringsprocent som landsgennemsnit kalder Brian Nygaard, ansvarlig for løbe- og drægtighedsstaldene i vestjysk sohold, for urealistisk.

Seges Svineproduktion spillede på det nylig afholdt Soseminar ud med en ambition om, at faringsprocenten i de danske sostalde i første omgang kan stige fra cirka 87-88 procent i landsgennemsnit, der har været niveauet de senere år, til 92 procent som delmål og ultimativt ende på 95 procent.

Ambitioner med stigende faringsprocent støtter Brian Nygaard, ansvarlig for løbe- og drægtighedsstaldene i besætningen Ml. Lind ved Lemvig, op om - men han kalder dem samtidig urealistiske.

»En faringsprocent på 95 i landsgennemsnit er urealistisk. Det vil kræve, at der er en del besætninger, som har en faringsprocent på 98-99 procent, fordi der også er nogle, der er nede på 82-83 procent, og et større antal er omkring 90.

Når faringsprocent i så mange år har været omkring 88, så vil bare 92-93 procent i faringsprocent være ekstremt flot«, siger Brian Nygaard, der i sine tre seneste ansættelser er lykkedes med at få faringsprocenten op på omkring 95 procent.

Kræver stort fokus

En høj faringsprocent har krævet et stort fokus, som han ikke er sikker på, alle besætninger vil give rum til.

Mange steder er det hans opfattelse, at der ikke er tilstrækkeligt fokus på og afsat tid nok af til reproduktion.

I hans nuværende ansættelse er hans opgave udelukkende at passe løbe- og drægtighedsstaldene.

»Skal du forbedre dig på faringsprocent, kræver det et stort fokus, som jeg har fået mulighed for her på bedriften.

Men man skal heller ikke glemme, at der er mange penge i at forbedre reproduktionen. En forbedring på et procentpoint i faringsprocent svarer med de nuværende noteringer til 35 kr. pr. årsso«, siger Brian Nygaard, der på baggrund af sine opnåede resultater så småt er ved at opstarte et firma på deltid som selvstændig reproduktionsekspert.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle