Når en landmand ønsker at lave ændringer på staldgangen - det kan fx være måden man laver ammesøer på, bliver det langt fra altid modtaget med kyshånd af de ansatte.
Faktisk tværtimod, og dermed stik imod hvad landmanden havde håbet og forventet..
Sådan er oplevelsen desværre alt for ofte, fortæller Heidi Hundrup Rasmussen, der er ledelsesrådgiver hos SvineRådgivningen i Herning.
"Landmanden vil i forbindelse med en forandring typisk tænke, at nu vil han gøre noget godt for de ansatte. Det skal ikke være den sædvanlige trummerum, og nu skal der ny inspiration til, og medarbejderne skal lære noget nyt. Han bestiller måske oven i købet en rådgiver til at komme og forklare og vise, hvordan den nye praksis skal udføres.
Her kan det så gå galt, hvis landmanden ikke sørger for at lave en god forventningsafstemning med de ansatte.
Uden forventningsafstemning vil medarbejderne tænke, at alene det at man laver noget om betyder, at "ejeren er utilfreds med os. Det, vi har gjort hidtil, er forkert, siden tingene nu skal gøres på en anden måde.Hvorfor ændre noget, det går jo godt nok.”
De ansatte bliver derfor negative over for forandringen, og motivationen vil falde," forklarer Heidi Hundrup Rasmussen.
Sørg for en tydelig forventningsafstemning, og undgå at landmand og medarbejdere går galt af hinanden. Tegning: Heidi Hundrup Rasmussen
Begrund, begrund, begrund
"Landmanden er selvfølgelig i sin gode ret til at indføre forandringer. Men det er meget vigtig, at han fortæller medarbejderne, hvorfor han vil indføre ændringer og hvad formålet er: Begrund, begrund, begrund," lyder anbefalingen fra Heidi Hundrup Rasmussen.
Landmanden skal tydelig fortælle medarbejderne, hvad hans egen rolle er i forandringen, hvad medarbejderens rolle er, og det samme for en eventuel rådgiver, der skal medvirke.
Han skal lytte til spørgsmål fra medarbejderne og svare på dem, og han skal forklare hvad der skal ske.
Heidi Hundrup Rasmussen understreger, at landmanden skal være meget bevidst om, at han får lavet en god forventningsafstemning.
Hvis dette ikke er lederens stærke side, kan han eventuelt øve sig ved at indbyde konsulenten til at overvære et tavlemøde eller et møde på staldgangen, og herefter få feedback og forslag til forbedringer.
Eller han kan øve sig på, hvad han skal sige hen over nogle morgener.
"Det er jo heller ikke sikkert, det lykkes første gang, man prøver. Måske kræver det 10 forsøg, før man bliver rigtig god til at lave en vellykket forventningsafstemning," siger Heidi Hundrup Rasmussen.
Relaterede artikler
Kommentarer