Nyt dyrevelfærdsmærke får et hjerte som logo

Hjerter skal vise vejen til mere dyrevelfærd.

Miljø- og Fødevareministeriet har i fællesskab med interessenterne bag dyrevelfærdsmærket valgt hjerter som symbol på bedre dyrevelfærd. Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Reklame- og videnbureauet envision A/S, der vandt udbuddet, skal designe logoet for det nye statslige mærke.

Mærkets design offentliggøres til oktober.

I envisions forslag er hjerter et vigtigt element i det nye logo. Antallet af markerede hjerter skal gøre det tydeligt, hvilket niveau af dyrevelfærd grisen har levet under.

"Det skal være nemt at gennemskue, hvor godt en gris har haft det, inden de havner i køledisken. Derfor skal logoet gøre det let at skelne mellem de tre niveauer af dyrevelfærd, der er i det nye statslige dyrevelfærdsmærke. Og det er en væsentlig grund til, at envision har fået opgaven med at designe det nye logo," siger projektleder Poul Ottosen.

Dyrevelfærdsmærket indføres i første omgang for grise, men vil senere kunne udvides til andre dyrearter.

Længere proces

Etableringen af det nye dyrevelfærdsmærke kræver et længere forløb. Grundlaget for ordningen er en bekendtgørelse, som i øjeblikket er i høring frem til den 31. august.

Bekendtgørelsen skal derefter notificeres i forhold til EU og de øvrige EU-lande, hvilket tager ca. et halvt år.

"Derudover skal landmænd forbedre deres stalde og produktionstilrettelæggelse, så de kan leve op til kravene for dyrevelfærdsmærkets tre niveauer.  Der er bl.a. en hel ny produktion, som først er ved at blive skabt, og den vil løfte dyrevelfærden for mange flere grise. Disse forbedringer tager tid, da produktionen af et slagtesvin tager ca. 6 måneder, og derfor vil mærket først kunne findes i køledisken til foråret 2017," siger Poul Ottosen.

Bag mærket står Miljø- og Fødevareministeriet, og det er blevet til i samarbejde med en række organisationer, blandt andet Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation DOSO, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd, Danske Slagtermestre, Lidl og Aldi.

Derudover støttes ideerne i ordningen af Det Dyreetiske Råd og Den Danske Dyrlægeforening.  

Faktaboks

Dyrevelfærdsmærket har til formål at skabe bedre dyrevelfærd for flere danske grise via en mærkningsordning og via markedsbaseret dyrevelfærd.

Mærket vil danne grundlag for en ny dyrevelfærdsproduktion til overkommelige priser og dermed skabe bedre velfærd for mange flere grise.

De dyrevelfærdsprodukter, der er på det danske marked i dag, har en beskeden markedsandel på omkring 2,5 %, fordi merprisen er høj. Den nye mærkningsordning giver forbrugerne et større udbud af dyrevelfærdskød, og dermed får flere grise bedre dyrevelfærd.

Dyrevelfærdsmærkets tre niveauer

Alle tre niveauer skal leve op til en række grundkrav, som ligger ud over dansk og europæisk lovgivning. Det betyder, at selv produkter med et enkelt hjerte kommer til at være produceret med et højere niveau af dyrevelfærd end konventionelle produkter.

Grundkravene er

  • Søerne skal være løsgående i hele produktionsforløbet – også i farestalden
  • Grisene skal have hele haler – dvs. de får ikke kuperet deres haler og har ikke været udsat for halebid
  • Grisene får halm som rodemateriale og til redebygning
  • Grisene skal have mere plads
  • Grisene må max transporteres i 8 timer

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle