Polsk efterspørgsel på danske smågrise vil fortsætte

Smågrise fra Danmark vælges i stigende grad af de polske svineproducenter. Hos danske svineproducenter er forventningen, at 35 procent af den danske smågriseeksport ryger til Polen i 2015.

Polske svineproducenter køber i stigende grad danske smågrise.

Siden 2011 er andelen af den samlede danske smågriseeksport til Polen gået fra 11 procent til i 2015 at udgøre 35 procent.

Det fortalte Hans Aarestrup, direktør hos Danske Svineproducenter, ved årsmødet på Svinekongressen.

Han påpegede, at danske grise er det foretrukne brand i Polen.

»De (danske smågrise, red.) foretrækkes også fremfor polske smågrise fra store besætninger på grund af deres kvalitet og gode omdømme,« fremhævede han.

På det politiske plan er der orhold undervejs, som kan påvirke afsætningen af danske smågrise til Polen.

Et forestående valg i Polen tyder på, at det nationalistiske parti PIS bliver det største parti. Da partiet samtidig har præsidentposten får det ifølge Hans Aarestrup stor betydning - herunder inden for svineområde, fordi partiet bekæmper stordrift og udenlandsk indflydelse.

De politiske vinde trækker i den ene retning, mens der i går blev indført en ny støtteordning, hvor polske svineproducenter kan få op mod 1,5 mio. kr. til at udvide deres sohold. Det må trække i den anden retning set med dansk eksportbriller.

Mere om dette tema

Her kan du finde artikler om Svinekongressen 2015. 

Men konklusionen fra Danske Svineproducenter er klar:

»Det er usandsynligt, at efterspørgslen efter danske smågrise fra Polen ikke bare vil fortsætte, da mange af dem bliver fedet hos små slagtesvineproducenter, hvoraf en del er ophørte smågriseproducenter,« sagde Hans Aarestrup.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle