Prognose: Kina vil fortsætte storimport af svinekød i mange år

Kina forventes at forblive storimportør af svinekød i de næste 10 år og med et voksende volumen på 5 procent.

Af Troels Schmidt, analytiker, Agrocura

 

Det amerikanske landbrugsministerium, USDA, er lige kommet med en ny version af deres 10 årige langtidsprognoser for diverse markeder.

Når man læser sådanne langtidsprognoser, skal man altid tage det med en sund skepsis, og personligt er jeg af princip ikke meget for prognoser, der angives med lige linjer 10 år ud i fremtiden. Det er dog interessant, at se USDAs forventninger til udviklingen i svinekødsimporten.

Se figuren, som viser deres projektioner. Interessant er det især at se, at Kina forventes at forblive storimportører af svinekød i de næste 10 år og med voksende volumen på 5 procent. Det bliver immervæk til 2,4 mio. ton.

Umiddelbart skulle man forvente, at Kina havde et incitament i at oparbejde en højere grad af selvforsyning igen, men USDA opstiller med dette basisscenarie en udsigt til, at det ikke vil lykkes at transformere den kinesiske svineproduktion fra laveffektive små brug til effektive storbrug i løbet af de næste 10 år.

Dette er ret interessant set med de europæiske svineproducenters øjne. Et stærkt salg til Kina er absolut vigtig nu, hvor Rusland er ude og på vej til selvforsyning.

Det er dog Mexico, som render med førertrøjen i importvækst, for her forventer USDA 30 procent stigning i volumen. Derfor er det bestemt heller ikke uinteressant for Europa, hvis Trump og Mexico kunne komme så meget op at toppes, at Mexico eventuelt skulle vælge at straffe import af svinekød fra USA i en mulig gengældelse.

 

 

Figur 1. Importører af svinekød globalt, 1990-2026. Kilde: USDA 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle