Rådgiver: Landmænd overser værdien af god oplæring
Størstedelen af alle landmænd overser, hvor vigtigt det er at bruge tid og ressourcer på at oplære nye ansatte. Det oplever svine- og ledelsesrådgiver Pernille Sloth Christensen, SvineXperten.

Det er meget få landmænd, der tager oplæring af nye ansatte alvorligt.

"Det er tæt ved 80 procent af alle de landmænd, jeg har kontakt med, der ikke har succes med at oplære nyansatte", siger Pernille Sloth Christensen, der er svine- og ledelsesrådgiver i SvineXperten, i en pressemeddelelse fra SvineXperten.  

Hun har gennem årene specialiseret sig i ledelsesrådgivning og havde et indlæg på Svinekongressen i oktober måned om emnet.

Den manglende omhu omkring oplæring kan i værste tilfælde ende med, at medarbejderen stopper før tid, og så har både landmand og måske nogle af de andre ansatte forgæves brugt tid på en oplæring, der mislykkes.

Ikke nok tid

Et af de helt store problemer, Pernille Sloth Christensen møder ude hos landmændene, er, at der ikke er sat nok tid af til oplæring.

"De fleste undervurderer, hvor lang tid det tager", siger rådgiveren.

Det betyder, at den medarbejder, der får opgaven, stadig skal udføre de opgaver han eller hun plejer.

"Det giver den, der står for oplæringen, stress, og den nye medarbejder bliver frustreret", siger hun.

Ingen kan huske alt

Pernille Sloth Christensen oplever, at der sjældent er lagt en plan for oplæringen, hvor også den nye medarbejders opgaver er skrevet ned.

"Start med at lave en plan for de første en-to uger, hvor det er beskrevet, hvem, der gør hvad og hvornår. Der er ingen, der kan huske alt dét, de får at vide", siger hun.

Grisekorps har succes med at rekruttere flere svineeleverSvin Tirsdag 5. november 2019 · 07:53

Sænk forventningerne

Landmandens forventninger til den nye medarbejder er tit tårnhøje, oplever Pernille Sloth Christensen.

"Landmanden forventer stort set altid, at den nyansatte kan meget mere, end de reelt set kan. Men uanset om det er en almindelig ansat eller en driftsleder, så tager det tre måneder, før en ny medarbejder har fundet sig til rette. Uanset erfaring skal alle have en chance for at finde fodfæste", siger hun.

En anden stor fejl, hun ofte ser, at, at landmanden tror, at den nye medarbejder kun skal have tingene at vide én gang.

"Der er man altså nødt til at indstille sig på at forklare tingene flere gange", siger hun.

Gør landmanden eller kollegaen ikke det, blokerer de for den nyansattes udvikling i jobbet.

"Så får man i stedet en indlæringskurve, der bare går nedad", siger hun.

Hjælp udefra

Hvis der både er lavet skriftlige planer for oplæringen og sat tid af til det, men oplæringen stadig går i hårdknude, kan man overveje at få hjælp udefra.

Pernille Sloth Christensen laver en plan, der er skræddersyet den enkelte bedrift, og hendes erfaring er, at en ny medarbejder kan være godt i gang med det nye job efter bare 14 dage med den rette hjælp og indsats.

"Men man skal regne med tre måneder, før alt fungerer", understreger hun.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle