Så er svinetransporterne i klemme: Det er gode grise, og de lider ikke

Ugen På Spidsen: Transporter af smågrise til udlandet er igen kommet i skudlinjen. Det er ikke chikane, siger politikerne, men er det nu rigtigt, spørger ugens klummeskribent på Svin Plus.

Transport af grise til udlandet har altid sat sindene i kog herhjemme.

Slagterimedarbejdere, fagforeninger, dyreværnsorganisationer og politikere ytrer med jævne mellemrum deres utilfredshed med transporterne til udlandet, der er vokset til næsten at udgøre halvdelen af de smågrise, som produceres i Danmark.

Min grundholdning er, at denne transport af grise er helt i orden. En svineproducent har lov til at sælge sine varer til den kunde, som betaler den bedste pris, eller til den aftager, som han eller hun har det bedst med at samarbejde med.

Det er jeg også ganske overbevist om, at de fleste erhvervsdrivende uanset branche vil gøre.

Gode grise

Mit udgangspunkt er også, at denne transport skal foregå på en forsvarlig måde, og det har jeg ikke nogen grund til at betvivle er tilfældet.

Der vil altid være undtagelser, men aftagerne af de danske grise vil ikke fortsætte deres flittige indkøb af de eftertragende grise fra Danmark, hvis ikke de kommer frem til destinationen i en god tilstand. Med en konstant stigning i eksporten de seneste 15-20 år sætter det en streg under, at det er gode grise, som sendes afsted, og ikke lider undervejs.

De seneste uger har fødevareministeren og Anders Kronborg, Socialdemokratiets landbrugsordfører, begge argumenteret for, at det er nødvendigt at gå dansk enegang og skærpe kravene til højden mellem etagerne i de lastbiler, der transporterer smågrise, men også slagtesvin.

De understreger begge, at tiltaget, der foreløbigt er sendt i høring, ikke er for at begrænse eksporten af smågrise. Det var ellers ambitionen hos Anders Kronborg, der tilbage i marts, sagde til LandbrugsAvisen, at man i partiet arbejdede mod transporter af grise af over otte timers varighed:

»Vi er i gang med et arbejde internt i regeringen, hvor vi de kigger på de her problemstillinger. Der følger vi både et nationalt og et EU-spor, hvor vi sammen med Niels Fuglsang (medlem af EU-Parlamentet for S, red.) drøfter, om vi kan gå til kamp mod dyretransporter over otte timer«, lød det fra ordføreren.

Nu her et par måneder efter, er retorikken pakket mere ind:

»Vi synes, det er en fornuftig retning, at flere svin slagtes i Danmark af hensyn til beskæftigelsen, men vi kan ikke stoppe smågriseeksporten fra den ene dag til den anden, og det er heller ikke målet«.

Hans partikollega, ministeren Mogens Jensen, sagde det lidt anderledes:

»Jeg hverken kan eller vil standse dansk eksport af smågrise. Men jeg har ansvaret for at levere på et politisk løfte om bedre vilkår for danske dyr under transport«.

20 år gammel rapport

I sagen henvises nu til en 20 år gammel rapport som grundlag for at ændre højderne i transporterne.

Der er ingen tvivl om, at politikerne kan fordyre transporten af smågrise (og slagtesvin), og det mener svinetoppen også vil være tilfældet. Det vil koste store millionsummer at gå dansk enegang.

I mine øjne nærmer det sig chikane af branchen, der samtidig er blevet underlagt skærpede kontroller af dyrlæger.

Den aktuelle tvist er ikke først gang, svinetransportørerne er blevet ramt af en politisk hammer. Tilbage i 2007 var det således den konservative minister Carina Christensen, der efter en tv-udsendelse lukkede staldene hos to store danske svinetranportører. En lukning, myndighederne siden erkendte var sket på et forkert grundlag.

De nye skærpede regler for højden mellem etagerne i svinetransporterne er sat til 1. juli.

Vi må - for erhvervets skyld - håbe, at reglerne ikke bliver gennemført, med mindre der er klare indikationer på, at grisene lider under de nuværende rammer.

Søren Tobberup Hansen er journalist og svinefaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Svin Plus, "Ugen på spidsen", sætter Morten Thomsen og Søren Tobberup Hansen, journalister og svinefaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus, svineugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle