Sænk slutfoderstyrken igen ved udsatte slagtninger

Ved udsatte slagtninger af slagtesvin bør du sænke slutfoderstyrken for hurtigløbere og middelgrise, anbefaler konsulent.

Ved udsatte slagtninger af slagtesvin skal slutfoderstyrken sænkes igen. Det anbefaler Bjarne Knudsen, konsulent hos Svineraadgivningen i det seneste nyhedsbrev fra Svineraadgivningen.

De fleste slagtesvineproducenter med vådfoder har det seneste trekvarte år kørt med hævet slutfoderstyrke for at øge slagtevægten i et højprismarked. Det har givet god mening, da der har været penge i at lægge ekstra kilo på grisene. Mange har endda oplevet, at kødprocenten ikke samtidig er faldet.

Siden da er noteringen faldet kraftigt, og den optimale slagtevægt er faldet 1-2 kg.

Tican-leverandører har i samme periode oplevet stigende udsættelse af grisene til slagtning, og der lægges mange ekstra kg på grisene, inden de bliver afhentet.

Med den høje slutfoderstyrke vokser grisene i mange tilfælde mere end 1 kg slagtevægt om dagen og det har betydet, at svineproducenter har måttet veje grise ud ved en lavere vægt for at undgå for mange overvægtige grise.

I det tilfælde vil det være bedre at sænke slutfoderstyrken til 3,0-3,2 FEsv/dag hos ”hurtigløberne” og ”middelgrisene”, så der kan vejes ud ved den normale vægt i stedet for at tilmelde forud.
Derimod skal stierne med efternølere fortsætte med den høje slutfoderstyrke, lyer anbefalingen fra Bjarne Knudsen.

I praksis vil det være nemmest at have to forskellige foderkurver, som kun adskiller sig på slutfoderstyrken. Ved denne strategi vil spredningen på slagtevægten kunne reduceres og andelen af undervægtige grise, som følge af hævet undervægtsgrænse, vil kunne minimeres.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle