Sodødelighed: Seges samler anbefalinger om soens liv og velfærd
Sodødeligheden stiger for andet år i træk, og det skal der gøres noget ved.

Sodødeligheden er steget og lå sidste år på 14 procent. Året før lå den på 12 procent, og branchens egen målsætning hedder 9 procent.

Stigningen til 14 procent er et problem for såvel velfærd, økonomi og erhvervets omdømme.

Derfor lancerer Seges Svineproduktion nu kampagnen SoLiv 2.0, der skal løbe over de næste måneder.

Ny kampagne

Kampagnen samler al tilgængelig viden og anbefalinger omkring soens liv og velfærd, som findes i Seges-regi og publicerer det på Svineproduktion.dk, Facebook og Seges TV.

»Her serverer vi seneste forskning og mange gode råd, og man får mulighed for at dele erfaringer med andre besætninger om sodødelighed«, lyder det fra sektordirektør Christian Fink Hansen.

Han håber, at kampagnen kan være med til at vende udviklingen, så de seneste to års stigning igen afløses af fald.

Christian Fink Hansen opfordrer til, at man løbende holder øje med sodødeligheden, som kan følges på landmand.dk.

»En høj sodødelighed skader både den enkeltes økonomi og branchens omdømme. Derfor er det vigtigt, at alle gør en indsats for at bringe tallet ned«, siger han.

Sektordirektøren opfordrer desuden til, at man sammen med sine rådgivere drøfter, hvilke tiltag man i hver enkelt besætning kan bruge for at sænke dødeligheden.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle