Soholder med turbo overtager førertrøjen - nu med 41,9 grise pr. årsso
Brian Jørgensen og medarbejderstaben har på bare to måneder løftet fravænnede grise pr. årsso fra 41,1 til 41,9, og ligger nu på 1. pladsen på hitlisten hos SvineRådgivningen. Nøglen har været et øget fokus på, at soen bliver bedre til at passe grisene.

SvineRådgivningen har kvartalvise hitlister med besætninger, der indsender deres data. 

En af hitlisterne rangeres efter flere resultatparametre i sobesætninger, blandt andet fravænnede grise pr. årsso. Det er denne hitliste med 140 deltagende besætninger, som nu har en ny producent øverst på skamlen.  

Den nye 1. plads hedder Brian Jørgensen, der ejer Torlundgaard ved Ølgod. Her har han 850 årssøer og salg af 30 kg grise. 

Ville sænke pattegrisedødeligheden

Brian Jørgensen tog kontakt til SvineRådgivningen og blev henvist til Karina Mikkelsen, som er rådgiver med speciale i sohold. 

På dette tidspunkt lå Brian Jørgensen på 2. pladsen med flotte resultater på flere parametre. 

"Jeg følte, vi var kørt lidt fast i tingene. Vi lå stabilt på 13 pct. i pattegrisedødelighed, men her er der andre på hitlisten der er bedre end os. Fokus blev derfor at optimere dette parameter", siger Brian Jørgensen. 

Han er godt tilfreds med konceptet, hvor svineproducenter kan sammenligne kvartalvise resultater. 

"Det skaber motivation. Både som ejer og for medarbejderne", forklarer Brian Jørgensen. 

Soen skal have 1. prioritet

Karina Mikkelsen og Brian Jørgensen aftalte et fem måneders forløb med fokus på en sænkning af pattegrisedødeligheden i besætningen. 

Karina Mikkelsen udtaler, at det ikke er en nem opgave at komme ud i en besætning, der allerede leverer så flotte resultater. 

I samarbejde med medarbejderne i farestalden fik rådgiveren fra SvineRådgivningen dog implementeret finjusteringer i håndteringen af soen og grisene i den første uge efter faring. 

Søerne får nu smertestillende efter faring, så de kan komme godt i gang med malkningen fra start. 

Yderligere har farestaldspersonalet nu også fokus på at rejse søerne op efter faring, så de går hurtigere til foderet. 

Svineproducent laver ammesøer flere gange dagligt - dødelighed er drønet nedSvin 23. juli · 08:38

Både Karina Mikkelsen og Brian Jørgensen er nemlig enige om, at koncentrationen skal i første omgang være omkring soen, så den kan passe sine grise godt. 

Dernæst kan fokus ligge på nærmiljøet hos grisene og så grisene selv. 

Karina Mikkelsen pointerede yderligere på et besætningsbesøg, at det er vigtigt at staldtemperaturen er korrekt og at varmen i hulen er optimal for selv de mindste grise. 

Derfor blev der indkøbt varmelamper med flere watt til brug hos de mindste og svagfødte grise. 

De mindste grise får nu også yougurt som supplerende næring til soens mælk. 

To rådgivningsbesøg gjorde forskellen

Karina Mikkelsen nåede at komme i besætningen to gange, før finjusteringerne i farestalden allerede gav pote.

Brian Jørgensen kan nu berette om en resultatfremgang fra 41,1 til 41,9 fravænnede grise pr. årsso. 

Det giver svineproducenten i Ølgod 1. pladsen på hitlisten hos SvineRådgivningen. 

Et større fokus på soen efter faring har reduceret ihjellagte grise og dødeligheden blandt de mindste grise er også reduceret på baggrund af tiltagene.

Det betyder, at pattegrisedødeligheden hos Brian Jørgensen er faldet med ca. to pct. , så det nuværende niveau ligger omkring 11 pct. 

"Initiativernes succes skyldes Brian Jørgensens ambitiøse og perfektionistiske tilgang. I farestalden har han også to udenlandske kvinder ansat, som går op i det med liv og sjæl, og det afspejler sig i resultaterne", pointerer Karina Mikkelsen. 

Målet er stadig ikke nået 

Selvom produktionsresultaterne på nuværende tidspunkt siger 41,9 fravænnede grise pr. årsso, 20,1 levendefødte og en pattegrisedødelighed på 11 pct., er besætningen stadig ikke helt i mål.

Brian Jørgensen vil gerne under 10 pct. i pattegrisedødelighed, så fokusset ligger stadig her, når Karina Mikkelsen igen kommer på besøg i besætningen. 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle