Tysk nedtur: Slagtesvin sænkes med 45 øre
Tyske slagterier skruer ned for efterspørgslen. Noteringen dratter ned med 45 øre.

Den seneste tids optur for slagtesvinenoteringen i Tyskland blev onsdag rystet og sendt til tælling.

Danske Svineproducenter meddeler, at noteringen sænkes seks eurocent svarende til 45 øre. Dermed er noteringen nu på 1,49 euro pr. kg. Det svarer til 11,10 kr.

»I de seneste uger er priserne for slagteklare grise åbenbart steget for kraftigt for de fleste tyske slagterier. Nogle slagterier, som f.eks. Tönnies og Westfleisch reducerede derfor efterspørgslen, idet de bestilte og slagtede færre grise. Tönnies i Sögel stoppede produktionen endog for en hel dag, beretter tyske omsættere. Vion i Tyskland valgte en anden strategi og betalte kun huspriser, dvs. 1,50 euro i stedet for 1,55 euro, som var den officielle tyske notering. Med den faldende efterspørgsel stiger prispresset på det tyske slagtesvinemarked. Den tyske omsætterorganisation VEZG har ikke andre muligheder end at sænke den tyske slagtesvinenotering,« oplyser producentforeningen.

Kødmarkedet fortsætter ufortrødent sit prisopsving, og der oplyses om en god efterspørgsel. Kødmarkedet er i balance, og der regnes med stabile og moderat stigende priser i den kommende tid.

Netop fordi kødmarkedet stiger, forventes svinenoteringen også at komme op i gear igen.

»Da priserne stiger på kødmarkedet, betragter de fleste markedsinteressenter prisfaldet på slagtesvinemarked i dag som en midlertidig priskorrektur. De tyske slagterier vil sandsynligvis opgive modstanden og øge antallet af slagtninger igen. Derfor regner mange markedsinteressenter med, at den tyske slagtesvinenotering vil stabilisere sig på det nuværende prisniveau i de kommende uger«, skriver Danske Svineproducenter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle