Svineeksportør købte eget slagteri

Med købet af 60 pct. af aktiekapitalen i Sevel slagteri har H&S Westergaard fået større stabilitet og konkurrencekraft

»Vi er fleksible og har en uformel tilgang til forretningen,« lyder det fra Søren Westergaard, der er medejer i eksportvirksomheden H&S Westergaard. Det lønner sig øjensynligt, når man har med handel af svin at gøre. Familievirksomheden med hovedsæde i Sunds omsatte i 2013 for 739 mio. kr. mod 669 mio. året før. Fremgangen, som de, som de vestjyder de nu en gang er, selv kalder ”beskeden”, skyldes foruden den fleksible tilgang til producenterne også opkøbet af Sevel slagteri, der har forøget H&S Westergaards konkurrencekraft på markedet for slagtesøer.

»I dag udgør slagteridelen ca. 35 pct. af virksomheden. Vi har forøget antallet af slagtninger samtidig med, at udbuddet af slagtesøer er faldet tre-fire pct. På den måde har vi fået en indirekte stigning i markedsandelen,« siger Søren Westergaard og tilføjer, at målsætningen er at øge antallet af slagtninger yderligere de kommende år.

Før investeringen i Sevel Slagteri A/S blev firmaets slagtesøer kørt til samlestedet i Sunds og efterfølgende fragtet til slagteriet i Niebüll. Her blev søerne lønslagtet og afsat som halve kødkroppe på det tyske marked.

Søren Westergaard er søn af Henrik Westergaard, der stiftede virksomheden tilbage i 1965 som en ren handelsvirksomhed. Gennem årene har far og søn bygget et solidt netværk op til danske producenter over hele landet. Der er ingen tilmeldingsfrister på slagtesøerne, som hentes fra dag til dag. Eksporten af smågrise stilles der højere krav til fra Fødevarestyrelsen, hvilket giver lidt længere tidsfrister. På årsplan omsætter de ca. 1,3 mio. smågrise.

»Vi har været heldige med at knytte kontakten mellem indenlandske og udenlandske kunder. Vi foretager en vurdering af, hvor mange grise der kan sælges, og tager så risikoen på vores skuldre. Det er det, der til dels er lykkedes for os,« siger Søren Westergaard og fremhæver endnu en gang fleksibiliteten som en afgørende faktor for, at producenterne vælger at handle med dem.

»For de mindre producenter er det ikke altid så nemt at forudse produktionen og få tilmeldt afhentningen. Derfor er det en fordel, at vi både har danske og udenlandske kunder,« siger Søren Westergaard.

Det er dog de faste aftaler med producenter og aftagere, der fylder mest. 60-70 pct. af omsætningen, anslår Søren Westergaard. Og det er også flere af dem, de to vestjyske grisehandlere håber at få fremover.

»Vi arbejder på at fastholde udviklingen. Vi sigter efter at have en stabil og rolig organisk vækst. Vi håber på flere tyske, polske og danske kunder og flere faste aftaler,« lyder det fra Søren Westergaard, som selv har opholdt sig i Tyskland ad flere omgange og dermed har fået et godt netværk og en forståelse for det tyske marked.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle