Svineproducent købte færdigfoder tidligt og undgik økonomiske skrammer

Jens Gudike Fly Christensen, Odense, er sluppet nådigt fra krisen i svinesektoren, fordi han fik indkøbt færdigfoder til en lav pris.

Den aktuelle krise blandt svineproducenter, der er ramt af en dårlig cocktail af lave kornudbytter, høje priser på indkøb af foder og en lav notering rammer ikke lige hårdt hos alle.

Det er Jens Gudike Fly Christensen et godt eksempel på, selv om han heller ikke er gået helt uden om tab i forbindelse med høsten.

»Jeg skulle have høstet og leveret 200 ton korn mere på foderstoffen, så det har nok givet en manglende indtjening på 320.000 kr., men bortset fra det hører du mig ikke klage«, siger han.

Årligt producerer han 20.000 slagtesvin. De 13.000 grise bliver fodret med færdigfoder, og her har Jens Gudike Fly Christensen haft en dygtig hånd til at styre uden om de høje priser på færdigfoder.

»Egentlig var det meningen, jeg ville dække mig af med færdigfoder i januar, men det endte med, at jeg købte ind for tre-fire måneder siden til omkring 165 kr. for 100 kg foder. I dag er den pris nok over 200 kr., så jeg er godt tilfreds med, at jeg valgte at dække mig af tidligt«, siger han, der foretrækker at være dækket godt ind på fodersiden til sine grise.

På gården i Salling er siloen fyldt godt op med hans eget korn, og der er indleveret 130 ton hos foderstoffirmaet. Kornet forventer han at sælge inden september, da der ellers påløber leje.

Han justerer ikke på sit setup i den nuværende situation.

»Jeg har selvfølgelig været heldig, fordi jeg købte foderet så tidligt. Produktion af slagtesvin er ikke en guldgrube, men jeg forsøger bare at have endnu mere fokus på at levere nogle gode resultater i stalden«, siger Jens Gudike Fly Christensen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle