Svineproducenter giver fuld opbakning til frustrerede chauffører

Danske Svineproducenter giver fuld opbakning til frustrerede chauffører. Det er vores fortjeneste og dermed vores risiko, lyder det fra næstformand.

Der er klar forståelse for og opbakning til frustrede dyretransportchauffører fra Danske Svineproducenter.

Det fortæller næstformand og svineproducent Jeppe Bloch Nielsen.

"Der er 100 procent opbakning til chaufførerne herfra, og det er i virkeligheden helt hovedløst, at ansvaret ligger hos dem", siger han og fortsætter:

"Det er landmanden, der har fortjenesten ved at sende en gris til slagtning, så bør det også være ham, der har risikoen, hvis der skulle vise sig at være noget i vejen. Det er vores ansvar som landmænd".

to sæt øjne kan se noget forskelligt

Sagen drejer sig om, at som det er i dag bliver chauffører straffet med politianmeldelser og bøder, hvis de tager en gris, der ikke er transportegnet, med til slagteriet.

Bøderne starter ved 6.000 kr. og stiger ved hver overtrædelse, og fra chaufførerne lyder det, at det ved læsning kan være meget svært at spotte om en enkelt gris er halt eller har halebid.

"Det er også, der går og kigger på de her grise hele tiden, så det er op til os at have styr på, om de er i orden. Samtidig er transportegnethed en svær størrelse", siger Jeppe Bloch Nielsen og fortsætter:

"To dyrlæger kan have helt forskellige opfattelser af det, og derfor er det ikke retfærdigt, at chaufføren skal kunne lave den vurdering. Ved læsning kan han godt have vurderet, at grisene ser fine ud, men så mener dyrlægen på slagteriet noget andet. Og så er det jo dyrlægens vurdering, der vægter tungest.".

pressede chauffører

Nogle chauffører kan godt føle, at det er et dillemma, om man skal tage grisene med, fordi landmændene lægger pres på. 

Det kan Jeppe Bloch Nielsen godt genkende.

"Det her har medført, at nogle er ekstremt forsigtige og afviser raske grise, og det kan jeg godt blive frustreret over. Jeg har bare samtidig fuld forståelse for, hvorfor de gør det", siger næstformanden og fortsætter:

"Det burde være sådan, at dyrlægen vurderer, om det er en skade, som chaufføren har påført, og at han derfor skal straffes. Ellers er det vores ansvar".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle