Svineproducenter roser forlig om kontrol med dyretransporter

"Der er måske dem, der ikke mener, det ligger til os at rose. Ikke desto mindre vil vi gerne rose forligspartierne bag det nye forlig om kontrol af transport af dyr".

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Landsforeningen Danske Svineproducenter, som kommenterer dagens politiske aftale om kontrol med dyretransporter.

"Vi må sige, at folketingspolitikerne har lyttet til os", siger  Per Bardrum, der er direktør i Danske Svineproducenter.

Han påpeger, at selv på omkostningssiden er han fortrøstningsfuld. 

"Det er voldsomt at konstatere et udgiftsniveau på 50-57 mio. kroner årligt for alle dyrearter, og at det skal koste os 80 øre pr. gris i gennemsnit. Til gengæld er vi gjort opmærksom på, at gebyrerne ifølge forligsteksten angiveligt skal være ”omkostningsægte”, hvilket vi ikke hidtil har været vant til. Men vi vælger at betragte det om en officiel erkendelse af, at kontrolgebyrerne endelig kommer til at følge EU-lovgivningen, og det ser vi naturligvis frem til".

Målrettet fokus godt

Per Bardrum roser især aftalen for, at kontrollen fremover vil være mere målrettet med fokus på vognmænd, der ved stikprøvekontrol har vist sig ikke at overholde reglerne.

"Ud fra det faktum, at grisenes velfærd ligger danske svineproducenter meget på sinde, og at svineproducenterne ikke vil finde sig i, hvis deres grise lider overlast under transport, er Landsforeningen af Danske Svineproducenter glade for, at der nu endelig bliver taget fat på en mere målrettet kontrol af vognmænd med en dårlig regelefterlevelse". 

"Vi har hele tiden sagt, at kontrollen bør målrettes dem, der ikke kan finde ud af at gøre det ordentligt, mens der ikke er grund til at bruge lige så meget krudt på de vognmænd, der gang på gang viser, at de kan finde ud af at overholde reglerne og transportere vores dyr under skånsomme forhold".  

Han ægrer sig kun over, at den politik ikke er indført forlængst.

"Hvis vi skal kaste lidt malurt i bægeret, må det være med ordene ”bedre sent end aldrig”.

Det nye kontrolkoncept træder i kraft 1. oktober 2020.

Faktaboks

Den nye, brede aftale om transportkontrollen er indgået mellem en bred kreds af partier: regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance, Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet.

Med den nye aftale vil Fødevarestyrelsen i 2021 udføre stikprøvekkontrol af omkring 10 procent af alle relevante dyretransporter, der kører dyr ud af Danmark. I dag har kun transporter med svin og kvæg så højt kontroltryk.

Andelen bliver gravist reduceret til 7,5 pct. i 2022 og 2023 for at ende på fem pct. i de efterfølgende år.

Det sker i takt med, at Fødevaresytyrelsen får bedre data til at gå mere målrettet efter virksomheder, der ikke overholder reglerne.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle