Tænketank: Ambitiøse bæredygtighedstiltag er stadig vejen frem

Dette er 'Ordet er frit' det er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

"Tænketanken Frej har eksisteret i fem år. I de år har vi turneret land og rige rundt for at tale med jer landmænd om, hvordan I kan få ’license to produce’, sikre opbakning fra samfundet til jeres produktion og ro fra de politiske rammevilkår. Hver gang har vores budskab været, at I skal turde fortælle de udfordringer, jeres erhverv har for samfundet ift. forurening og sætte konkrete mål og handlingsplaner for, hvordan I vil løse de udfordringer. I skal kunne fortælle, hvordan I bidrager til bæredygtighedsdagsordenen.

Til vores store glæde har vi i det seneste år kunne se Arla, Danish Crown, DLG og mange andre landbrugsvirksomheder tage ansvaret på sig og gøre lige præcis det på klimaområdet. Vi ved, det ikke har været nemt.

Hver gang vi i Frej har holdt oplæg for jer landmænd, er der altid et par, der har sagt til os, "Selv hvis vi griseproducenter bliver mere klimavenlige og bæredygtige, vil vi aldrig være gode nok til det grønne parnas i København. Så vi kan lige så godt tie stille og satse på, at de glemmer os".

I disse tider kan man nemt få den opfattelse, at de skeptiske landmænd, der advarede os, faktisk fik ret.

Danish Crown er nemlig blevet meldt af Klimabevægelsen, Den Grønne Studenterbevægelse og Dansk Vegetarisk for brud mod markedsføringsloven i forbindelse med lancering af deres ’klimakontrolleret gris’. Greenpeace har desuden en klage mod Danish Crown om greenwashing på vej til Forbrugerombudsmanden.

Men I må ikke lade det ødelægge jeres bæredygtighedsindsatser.

De mange klimamålsætninger og initiativer, I har taget i de senere år, har høstet stor ros fra grønne organisationer og politikere. Sammenholdet i Fødevaredanmark har i min optik aldrig været tættere og varmere end nu.

Dertil er det globale marked for klimavenligere fødevarer og kød produceret med ansvar for dyr og klode i stærk stigning. Forretningsmæssigt er det den eneste måde, vi i fremtiden kan fortsætte med at være en global fødevareleverandør på. De fødevarer, I producerer, skal skille sig ud ved at være produceret mere ansvarligt end konkurrenternes. Jeres rammevilkår bliver aldrig lige så lukrative som Polens og Kinas – I skal derfor kunne sælge jeres vare til en merpris, og den merpris får I, hvis det er produceret mere ansvarligt og mere bæredygtigt end de billige konkurrenter.

I Frej tror vi på, at vi hurtigst når bæredygtighedsmålene, hvis store virksomheder begynder at ændre forretningsstrategier, så bæredygtighed bliver en del af forretningsstrategien. Andre ser helst, at de gamle erhverv lukker ned, for at nye bygges op. Den vej er alt for langsom, for pengene går tabt under vejs. DONGS transformation til Ørsted vil stå som evigt eksempel på, hvorfor strategien om transformation er bedre.

Det er derfor en stor glæde at se, at Danish Crowns nye forretningsstrategi ’feeding the future’ handler om ’værdi frem for volume’. Den vej er uden tvivl den rette vej. Og vi bakker jer op for hver gang, forretningen bliver mere bæredygtig. Nu skal der leveres på strategien".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle