Tæt trafik får landmand til at køre gylle om natten

Landevejen mellem Ringkøbing og Søndervig er allerede så hårdt belastet af biler, at en landmand må planlægge arbejdet efter trafikmængden. 

Det er ikke kun sværvægterne i erhvervslivet, der sukker efter bedre forhold på de vestjyske landeveje.

Det samme gør landmand og næstformand i Landbrug & Fødevarer Asger Krogsgaard, som i dag må sno sig for at få arbejdskørslen på sit landbrug til at glide. 

"Vi planlægger vores arbejde efter trafikken. I sæsonen er vi er begyndt at køre gylle om natten. For det duer ikke, at man skal holde og vente i et kvarter for at komme ud på landevejen. Tidligere flyttede vi smågrise om lørdagen, hvor der er skiftedag i sommerhusene. Nu gør vi det mandag morgen klokken seks", fortæller han.

Det skriver Ringkjøbing Skjern Dagblad.

"Jeg gør bare opmærksom på de udfordringer vi har registreret. Og med udsigten til endnu mere trafik i kraft af de besøgende til et nyt vandland, samt Naturkraftcenter i området så bliver de ikke færre", forklarer Asger Krogsgaard til landbrugsavisen.dk.

Asger Krogsgaard tror dog på, at Ringkøbing-Skjern Kommune nok skal finde en løsning på de trafikale udfordringer.

I dag er landevejene på Holmsland nemlig kommunens hovedpine, men stod det til folketingskandidat Kenneth Mikkelsen (V), skulle staten overtage strækningen fra Ringkøbing til Hvide Sande.

I forbindelse med strukturreformen i 2007 blev det nemlig besluttet, at veje til landets industrihavne skulle være statsejede.

Den gang blev havnen i Hvide Sande imidlertid betragtet som en fiskerihavn, men havnen har siden udviklet sig til at være meget mere, og årligt kører 6000 lastbiler gods til og fra havnen.

Finansminister Kristian Jensen (V) er dog ikke umiddelbart klar til at ændre vejens status.

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle