Tidligere ungdoms-formand: Der er mange grunde til at være stolt som svineproducent

Tidligere formand for LandboUngdom, Thorbjørn W. Koefoed, opfordrede svineproducenter til at udvise mere stolthed ved at være svineproducent.

Danish Crowns slogan It’s all about food (Det hele handler om mad, red.) gør Thorbjørn W. Koefoed stolt og rammer hans pointer ind om hans stolthed, når han tænker på dansk svineproduktion.

"Logoet fra Danish Crown burde vi alle have til at stå ved indgangen ved stalden, så vi kan føle os stolte", sagde den tidligere formand for LandboUngdom, da han talte ved Viden på tværs i Herning.

Han var inviteret til at fortælle om sin stolthed som svineproducent, og stolthed var næsten med i hver anden sætning, som den unge bornholmer, der er driftsleder på sin fars bedrift, fremsagde i sit indlæg.

For Thorbjørn er stolt af det erhverv, han er en del af. Og det burde mange flere svineproducenter øve sig på at være, for det kan være med til at rykke opfattelsen af erhvervet, hvis dem, der er i det, udviser mere stolthed frem for at være sure og gnavne over fx den hvide kontrolbil, der kører ind på gårdspladsen.

"Tænk sig vi har en fødevaresikkerhed, som gør, at vi kan sælge vores varer til hele verden, fordi de stoler på os. Det kan vi være stolte af, og vi skal måske vende tingene om, når den hvide bil kommer og vil udføre en kontrol på bedriften", sagde Thorbjørn W. Koefoed.

Flytte den sure nabo
En af hans naboer på Bornholm, der ikke er begejstret for svineproduktion, blev også en del af hans peptalk til den knap 100 mand store forsamling ved Viden på tværs i Herning.

"Vi har en sur nabo, som nok aldrig bliver stolt af mig. Men kan jeg fortælle ham om min stolthed, tror jeg på, jeg kan flytte ham en lille smule, og det ser jeg som en gevinst", sagde han.

Debatten om svineproduktion i Danmark skal ikke fra svinesektorens side håndteres med kolde fakta, men indeholde stolthed, fordi den er sværere at bekæmpe end fakta. Det er vigtigt, at erhvervet husker på, at det 365 dage om året producerer fødevarer, som hr. og fru Danmark benytter sig af mindst tre gange om dagen.

"Vi producerer fødevarer. Vi brødføder befolkningen, og vi har et fantastisk produkt", sagde Thorbjørn W. Koefoed og viste forsamlingen en L&F-kampagnevideo, der var fremme for et par år siden og handler om en japaner, der har været involveret i import af dansk svinekød. 

Japaneren fremhæver blandt andet det lave fedtindhold i dansk svinekød, der også får roser for et meget lavt antibiotikaforbrug.

"Det kan man da ikke andet end at være stolt af", gentog den unge bornholmer.
Bæredygtighed og klimaet fik også en tur i Thorbjørns stolthedsmaskine.

Den meget høje udnyttelse af hele grisekroppen er noget, som gør ham stolt. "Jeg tænkte ikke over, at grisehove laves til pensler. Måske kan vi udnytte grisen 100 procent i fremtiden", funderede han og fremhævede også makeup og trommeskind som andre artikler, som grisen bruges til.

For ham var det altafgørende, at svineproducenter skal være stolte og samtidig vise stoltheden til andre.
"Er vi stolte, kan vi også nemmere få folk med os", konkluderede han. 

Emneord

Viden på tværs 2020

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle