Tip Tak: Smart app letter livet for landmænd

Kommunal app med fotos og GPS gør det let og hurtigt for landmænd i Esbjerg Kommune at indberette problemer med vedligeholdelse af vandløb.

Landmænd i Esbjerg Kommune har fået et redskab, som gør det lettere end nogensinde at indberette vandløbsproblemer til kommunen.

Redskabet er en app, udviklet af Esbjerg Kommune, ’Tip Tak’. Tip Tak-app’en skal hentes ned på mobiltelefonen, og når man går ind i den, kan man tage fotos af vandløbsproblemet og skrive et kort notat om det.

Så sender man informationerne ind til kommunen, hvor medarbejderne takket være telefonens GPS straks kan se den nøjagtige position for billederne på et kort.

Netop det er en af de helt afgørende fordele, mener Niels Laursen, formand for Sydvestjysk Landboforening, ligesom det, at man får en hurtig kvittering og et link, som gør det muligt at følge sagsforløbet.

Hvor er vi?

»Mange gange, når man snakker vandløb, skal vi sidde og forklare hinanden, om det er det ene eller det andet sted - opstrøms for ham dér, ud for det gamle egetræ, du ved. Tit er man egentlig selv i tvivl, om det er det ene eller andet sted, man taler om«, siger han.

Nu slipper man for at makke med gamle kort, og kommunen kan med det samme tage den motorsav eller gravemaskine med, som der er brug for, så man undgår en masse overflødig køren rundt.

»Det vil spare en masse arbejde og en masse skattekroner«.

I Esbjerg Kommune oplyser drifts- og anlægschef Morten Andersson, at app’en Tip Tak har været i brug i kommunen i et lille års tid og hidtil især har været brugt til henvendelser om veje, fortove, gadelys m.m.

Først for et par måneder siden er den udbygget med vandløbsområdet, hvor både GPS-lokalisering og billeder er en klar fordel.

»Alene det, at vi får billederne med, gør det mange gange lettere for borgerne at beskrive problemet«, siger Morten Andersson.

Ifølge Morten Laursen, Sydvestjysk Landboforening, overvejer Varde Kommune nu på landbrugets opfordring at udvikle en tilsvarende app for vandløbsområdet.

»Så nu skal vi bare have lært vores medlemmer at bruge den«.

Esbjerg Kommune har indtil videre modtaget 12-15 borgerhenvendelser om vandløbsforhold via app’en.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle