Tuborgh: Vi har slået FrieslandCampina på mælkeprisen i år

Arlas adm. direktør Peder Tuborgh melder, at selskabet nu har indhentet sin ærkerival på mælkeprisen.

Arla overhalede i første halvår i år ærkerivalen, hollandske FrieslandCampina, på mælkeprisen.

Det melder Arlas topchef, adm. direktør Peder Tuborgh i et større interview med LandbrugsAvisen i anledning af halvårsregnskabet, der kom torsdag.

"Vores acontopris ligger her for halvåret en spids foran FrieslandCampinas. Det har vi ikke set i mange år«, siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Mejeritopchefen understreger, at der endnu er usikkerheder i sammenligningerne. Alligevel føler han sig altså tryg nok til at melde stillingen ud.

Han er nemlig ikke i tvivl om, at Arla på de løbende tal, som mejeriselskabet selv løbende beregner på internt, at afregningen fra Viby J til andelshaverne slog den hollandske betaling.

»Vi har set, at stort set alle andre mejeriselskaber har sat mælkeprisen ned her under coronapandemien. Nogle har reguleret med 2,3,4 eurocent, afhængig af, hvor man var med sit program. I den sammenhæng er det jo ret godt, at vi har kunnet holde en stabil mælkepris«, påpeger han.

Peer group endte på 102,5

For 2019 endte Arlas såkaldte peer group indeks, som er den gruppe af virksomheder, som mejeriets bestyrelse sammenligner Arlas mælkepris op mod, med et snit på 102,5.

Altså afregnede Arla 2,5 procent bedre end de europæiske konkurrenter. En anelse forbedring fra 2018, hvor tallet lød på 102,4, hvor Arla samtidig nedjusterede målsætningen fra tidligere at ligge i indeks 103-105 til nu at ligge i indeks 101-103.

- Hvordan ser 2020 ud?

»Lige nu har jeg tal stående på, at vi ligger noget over her ved halvåret. Det vil være useriøst at oplyse, for de er behæftet med så store usikkerheder, men det er sikkert at sige, at vi ligger noget over her ved halvåret«, fortæller Peder Tuborgh.

Læs mere i ugens udgave af LandbrugsAvisen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle