Tysk pris-slagsmål: Stort mejeriselskab stopper mælk til butikskæde

Tysklands største mejeriselskab er gået i infight med stor butikskæde om priserne på yoghurt og ost.

Der er gabende tomt i kølediske og hylder i en række tyske supermarkeder hos Netto, Real og Metro-kæderne i disse dage.

Årsagen er, at Tysklands største mejeriselskab, det andelsejede Deutsche Milchkontor (DMK) har valgt at stoppe leveringerne af hele produktporteføljen på brandet Milram som følge af en strid med detailhandelskæden RTG om priserne de kommende måneder.

Derfor må forbrugerne gå forgæves i detailhandelsgruppen RTG's mange butikker efter Milram-produkter som ost, yoghurt, friskost, fløde og is.

Det skriver flere tyske medier, herunder NDR og Der Spiegel.

Landmænd skal have råd til investeringer

DMK har 8.600 producenter og er Tysklands største mejeriselskab. Selskabet har som begrundelsen for leveringsstoppet forklaret, at landmænd har brug for ekstra indtjening og tilstrækkelige priser på mejeriprodukter, hvis de skal imødekomme de statslige krav til mere dyrevelfærd, klimabeskyttelse og bæredygtig adfærd.

Omvendt har RTG forklaret, at de ønskede prisstigninger har været så massive, at kæden ikke kunne efterkomme den, idet de ville blive væltet videre over på kunderne.

En direktør i kæden har endvidere udtalt, at man ikke ønsker at hæve priserne, af hensyn til de mange millioner tyskere, der lever i fattigdom.

Ifølge tyske medier vil der også de kommende dage være prisforhandlinger mellem parterne. Det fremgår ikke, hvor stor en prisforhøjelse DMK forlanger for Milram-produkterne.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle