Den new zealandske mejerikoncern Fonterra vil gøre al sin emballage genanvendelig og har et mål om at undgå affald fra produktionen i 2025.
New Zealandske Fonterra, der er en af verdens største mejeri-andelsselskaber og en stor Arla-rival på det globale marked, melder sig også ind i kampen for bæredygtighed.
Koncernen annoncerede i 2017 en ambition om at blive CO2-neutrale i 2050, og er nu klar med endnu et tiltag. Det skriver Fødevarewatch.
Med to nye 2025 mål melder Fonterra sig ind i kampen for at tackle og nedbringe deres del af den ophobning af skrald, der sker verden over, skriver mejeriet.
Helt konkret betyder det, at andelsselskabet fra senest 2025 vil undgå sende fast affald til lossepladsen eller forbrænding og have 100 procent genbrugeligt eller komposterbar emballage i 2025.
"Det er ikke kun det rigtige at gøre, men også blevet mere nødvendigt som flere forburgere går efter produkter, der er miljøvenlige", skriver Carolyn Mortland, direktør for bæredygtighed for Fonterra på hjemmesiden, hvor de nye målsætninger er blevet annonceret.
Omkring 90 procent af Fonterra's produkter, som bliver solgt i New Zealand, er allerede genbrugelige, men de nye mål skal ramme virksomheden globale aftryk.
"Vi eksporterer 95 procent af vores lokale produktion til mere end 140 lande, ås vores forsyningskæde er kompleks og der er forskellige infrastruktur at tage højde for i hvert land", fortsætter Carolyn Mortland.