Udskyder klimamælk - vil sælge velfærd i stedet

Arla havde i starten af året et mål om at sende en ny klimamælk på markedet i år. Nu bliver det i stedet en dyrevelfærdsmælk - til næste år.

En særlig klimamælk er foreløbig udsat - og Arlas mælkemærke Arla24 bliver i stedet med dyrevelfærd som fokus.

Det fortæller Arla i forbindelse med halvårsregnskabet torsdag.

For når forbrugerne skal prioritere, så vælger de friskhed og dyrevelfærd frem for klima. Derfor vil Arla især arbejde videre med dyrevelfærds-kriterierne. Næste år ventes at komme hjerte-mærkning på mejeriprodukterne i kølediskene, ligesom det er set på gris og kylling.

»Vi har testet kommercielt, hvad der er stærkest. Og der er dyrevelfærd bare den vigtigste agenda. Vi skal arbejde med klima mere generelt, i stedet for at have en særlig klimamælk«, forklarer landedirektør for Arla i Danmark, Jakob B. Knudsen.

Han kan endnu ikke sige, hvordan kriterierne for Arla24-mælken vil blive ændret som følge af de nye velfærds-kriterier.

»Vi vil lægge os op af det dyrevelfærdsmærke, der kommer. Der er 14 kriterier, der er i høring lige nu. Hvor mange hjerter, vi går efter på vores enkelte produkter, kan jeg ikke sige«, siger han.

For få uger siden besluttede det britiske Arla et stop for aflivning af tyrekalve, og flere steder i udlandet arbejdes med at lade ko og kalve gå længere tid sammen. Ifølge Jakob B. Knudsen er begge tiltag under overvejelse.

Kunder vil have velfærd

Da Arla i marts lancerede sin plan om at være CO2-neutral i 2050, lød det, at man allerede i år ville lave særlige klimaprodukter.

»Vi begynder i dag at arbejde med en gruppe fremsynede landmænd i både Danmark og Sverige for at kunne tilbyde mere bæredygtige konventionelle og økologiske friskmælksprodukter, der viser vejen på klima, dyrevelfærd og management på bedriften. Vi vil sende deres mælk på markedet allerede i år under vores Arla 24-brand i Danmark og Arla Ko-brandet i Sverige«, lød det tilbage i marts fra Peder Tuborgh.

Nu er den plan ændret.

Svært at sælge klimakød

Ikke kun Arla tøver med at klimamærke produkter. Danish Crown meldte sidste uge, at man trods ihærdigt arbejde ikke har kunnet enes med detailhandlen om at få klimaneutralt kød i kølediskene. I samme forbindelse udtalte Coop en generel forsigtighed mod overhovedet at stemple noget som »klimarigtigt« på basis af kompensationstiltag som biogas og vindmøller - af frygt for at det i ender som »greenwashing«.

Adm. direktør i Arla Peder Tuborgh forstår bekymringen.

»Der er stor diskussion om det her over hele verden, både hos os og i andre industrier. Jeg vil ikke rode mig ud i en diskussion med Coop; jeg har ikke set artiklen. Men vi kan se, at klimaaftrykket på forskellige produkter kommer til at gælde, ikke kun for mejeri- og fødevarer, men for en lang række produkter. Det er ikke noget, en enkelt virksomhed kan håndtere. Det skal have et højt forskningsmæssigt og lødigt niveau«, konstaterer han.

Peder Tuborgh afviser, at modstand mod klimavarer i detailhandlen er årsag til udsættelsen.

»Nej, det er praktik. Der er ingen problemer i det her«.

Faktaboks

Arlas halvårsregnskab

  • Torsdag fremlagde Arla regnskab for første halvår 2019.
  • Omsætningen steg med 2 pct. til 38,74 mia. kr.
  • Mælkeprisen, altså Arla-indtjeningen inkl. restbetaling mv., blev på 36,1 eurocent/kg. Sidste år var den 34,7.
  • Brandsalget ift. samlet omsætning endte på 45,7 pct., en stigning fra sidste års 44,6. Langsigtet mål er 46 pct.
  • Salget uden for Europa er 21 pct. Her var det langsigtede mål 20 pct.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle