Udvalgt til weekend: "Der er kun brug for ét rådgivningsselskab i Danmark"

Der er for mange rådgivningsselskaber i Danmark, og det er ikke til landmandens bedste, mener tidligere viceformand.

Direktørerne og bestyrelserne i Seges og de mange rådgivningsselskaber i DLBR bør skynde sig at effektivisere rådgivningen af landmænd, så man sikrer den bedste rådgivning og muligheden for innovation. I et land som Danmark er der ikke brug for mere end ét rådgivningsselskab, som til gengæld kan sikre den største viden og bedste ekspertise.

Sådan lyder det fra Lars Hvidtfeldt, tidligere viceformand for Landbrug & Fødevarer og formand for Seges, som selv er rådgivningskunde til en stor planteavlsbedrift på Falster.

"Jeg synes, der er alt for mange direktører og formænd i mindre rådgivningsselskaber, der ikke vil landmandens bedste, når de stadig at holder fast i den struktur, der er i DLBR og Seges. Den struktur holder liv i de mindre, som kun overlever, fordi de trækker på Seges’ eksperter på en række områder. Det er ikke godt for udviklingen, fordi resultatet er laveste fællesnævner, og vi kan tabe hele erhvervets forspring", siger han.

Da debatten om fremtidens rådgivning i forsommeren kørte på sit højeste i LandbrugsAvisen, fulgte Lars Hvidtfeldt med på sidelinjen, og han var forbløffet over mange af de holdninger, der kom frem.

"Det er forstemmende, at mange formænd og direktører ikke vil samle kræfterne mere. Det bremser udviklingen. Hvis vi ikke koncentrerer rådgivningen, men kæmper mod hinanden, bliver der ikke råd til den innovation, der er nødvendig. Der bliver færre og færre landmænd til at betale, så det er sidste udkald".

Hvorfor tror du, der er rådgivningscentre, der ikke ønsker at fusionere?

"Firkantet sagt – fordi de synes, det går godt, og at de klarer et år mere og er bange for at afgive lokal suverænitet. Det er mere irrationalitet end hardcore forretning. Debatten viser, at der er for mange, der sidder på bremsen".

Direktørerne siger jo, at kunderne er tilfredse….

"Det er bestemt ikke godt nok. Selvfølgelig skal de være tilfredse, men dem, der er valgt til bestyrelserne, har den forbandede pligt at lægge en stærk strategi for virksomheden. Det er ikke nok at lytte til deres egen direktør, som kan have personlige interesser i den eksisterende struktur. De skal gøre sig klar til fremtiden med langt færre landmænd, hvor rådgivningen så samler kræfterne og er helt på forkant med det nyeste. Den almindelige landmand er måske kunde af ren loyalitet. Det er ikke hans opgave at være foran konsulenterne, det er omvendt. Derfor må bestyrelserne sikre fremdrift og fornyelse, selv om kunderne er tilfredse. Er man tilfreds med at gøre 80 procent tilfredse, presser man ikke sig selv, og om få år er halvdelen af de 80 procent væk. Som Martin Merrild siger, hvis verden uden for rådgivningen ændrer sig hurtigere end rådgivningen, har vi et problem".

Det er jo ikke billigere, fordi det bliver stort…

"Jeg tror ikke, at landmandens mål er at få billig rådgivning. Målet er at få kvalitetsrådgivning. Ellers kan dansk landbrug ikke bevare sit forspring. Selvfølgelig skal prisen ikke stikke af, men målet er ikke bare, at det er billigt".

Nogle peger på, at det er bedre at være en lille kvik sportsvogn end en stor tung supertanker….

"Man skal ikke hæfte sig ved karosseriet, men ved det under kølerhjælmen. Da jeg i 2000-2002 var direktør i Dansk Landbrug Sydhavsøerne, var jeg med i en arbejdsgruppe under Frank Bennetsen (direktør for Landbrugets Rådgivningscenter, nu Seges, red.), hvor vi foreslog, at vi skulle lave et rådgivningsselskab for hele landet. Vi så, at vi var og ville blive alt for få landmænd til at sikre den nødvendige innovation og udvikling af erhvervet. Jeg så som ny direktør dengang, at der var rådgivningsprodukter, der var for dårlige og utidssvarende. Vi ville kun kunne forbedre dette ved at gå sammen. Så ville vi have en kraftig motor. Her næsten 20 år efter er vi lige langt, men har vel reelt ikke meget mere end 7.000-8.000 fuldtidslandmænd tilbage at basere udviklingen på. Det er meget mere alvorligt nu. Det er fem minutter i tolv. Skal vi fastholde landbrugets innovationskraft, skal vi rykke stolene tættere sammen nu".

Hvorfor blander du dig i debatten nu?

"Fordi jeg er landmand og kunde og har et indædt ønske om, at mit landbrug skal udvikle sig og tjene penge. Jeg er bange for, at vi er ved at sætte udviklingen over styr. Det er ikke den gamle sure viceformand, der taler, men den bekymrede landmand".

Faktaboks

DLBR-virksomhederne

  • DLBR er et branchesamarbejde, bestående af 32 rådgivningsvirksomheder fordelt over hele landet.
  • Samlet set beskæftiger de knapt 2.500 medarbejdere sig med rådgivning og formidling af viden til landmænd, gartnere og øvrige kunder i jordbrugssektoren.
  • DLBR-virksomhederne ejes af de danske landmænd, som også udgør størstedelen af kunderne.
  • Virksomhederne i DLBR-samarbejdet leverer uvildig rådgivning inden for områder som: Økonomi, Jura, Miljø, Planteproduktion, Husdyrproduktion, Strategisk udvikling, Virksomhedsledelse, Energiproduktion.

Emneord

video , Top2

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle