Udvalgt til weekend: Landmand tjente på at skrue ned for prisen og op for markedsføring

En kampagne for hampeprodukter har gjort det til det mest givtige produkt på Nyborggaard lige nu. Kampagner kan bruges til at justere lageret i forhold til efterspørgslen.

Når man spørger Søren Jensen, hvad der er den bedste forretning lige nu, kommer svaret prompte.

"Det er hampeprodukterne".

Hampeprodukterne er bl.a. hampeprotein, som kunder bruger som kosttilskud.

Siden han nedjusterede normalprisen i januar og siden kørte en kampagne med 25 procent rabat i april, er omsætningen i forhold til sidste kvartal i 2018 steget med 20 procent målt i kr. og øre og 30-40 procent målt på kilo.

"Det har været rigtigt for os at gøre det, for vi har på den måde fået balance i produktion og efterspørgsel", siger Søren Jensen.

Med andre ord – det kan godt være, han kunne have tjent lidt mere pr. kg, men hvis alt for mange kg hampefrø ligger på lager efter den nye høst, kan det bedre betale sig at sælge produkterne lidt billigere.

"Det er stadig en god forretning. Det kan godt bære at komme ned i pris i sammenligning med, hvad jeg ellers dyrker", siger han.

25 procent rabat

Kampagnen, som Søren Jensen omtaler, var en kampagne med 25 procent rabat på hampeprodukterne i grossisten Helsams tilbudsavis. Han betaler desuden for selve annoncen og skal lave tilhørende kampagnemateriale i form af plakater og postkort med informationer og opskrifter, man kan tage med sig.

"Det har selvfølgelig være udgifter til at lave det og sende det til butikkerne", siger han.

Kampagnen blev aftalt, da Helsam kontaktede ham i november.

"De ringer typisk to gange om året. I juni siger vi nej, for vi kender ikke høsten endnu, og så kan vi ikke vide, om vi har for meget eller for lidt", forklarer han.

Efter to dårlige høstår i det våde 2017 og tørre 2018 har han ikke haft nok til at køre kampagner for hørfrøprodukterne i to år. Høsten kan godt holde sig stabil i to år, men det ideelle er at have nok til en måned efter ny høst, når den er tørret, kølet ned og stabiliseret.

Imagepleje

For Søren Jensen handler kampagner ikke kun om at få solgt mere her og nu. Den handler også om imagepleje, og at butikkerne kender navnet Nyborggaard.

"Det er min strategi at annoncere mindst en gang om året hos Helsam og også i et blad, der hedder Naturlig, som kommer til kostrådgivere. Man skal huske, at vi eksisterer. Jeg vil gerne holde navnet fast i de kredse", siger han.

Han siger også tit nej, når de ringer. En annonce koster typisk 10.-12.000 kr.

Ellers deltager Nyborggaard i Helsams messe anden weekend i september, hvor han møder forhandlerne.

"Der kører vi også lidt tilbud direkte til forhandlerne, som så køber lidt hjem til lager. Men så kan vi også mærke, at de bestiller lidt mindre i de kommende måneder", forklarer han.

Højværdiprodukter

Samlet set udgør hans omsætning i 2018 på hampeprodukter i runde tal 400.000 kr. årligt, hvor hørprodukterne omsætter for cirka 1,3 mio. kr. Korn, og resten af de 110 hektar bidrager med cirka 500.000 kr. til omsætningen årligt på den økologiske bedrift. Hamp og hør udgør omkring halvdelen af arealet i markerne.

Faktaboks

Fremtidens landmand

Søren Jensen er kåret som Fremtidens Landmand i kategorien afsætning, fordi han har skabt succes med kreativ afsætning gennem egen webshop og produktion, salg og produktudvikling af hør- og hampefrøolier samt proteinprodukter af resterne.

Nyborggaard 

  • 115 hektar i alt, drevet med hør, hamp, raps og korn
  • Søren S. Jensen arbejder fuld tid, hustruen og faderen hjælper, og der er to deltidsmedarbejdere
  • 80 procent sælges til Helsam engros
  • 14 procent sælges via egen webshop
  • 6 procent sælges i egen gårdbutik
  • Markedsfører via sociale medier, netværker på helsekostmesser
  • Søren S. Jensen er 37 år, gift med Vibeke, de har to børn på 2 og 4 år

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle