Ugen på spidsen: Advarsel mod veganere - derfor skal du holde øje med kokkene i tv
Veganerne er i gang med at ændre dagsordenen for husdyrproduktion ved at gøre mad helt uden animalske produkter ungt, smart, klimavenligt og det moralsk mest rigtige.

Jeg var sammen med et par spændende kvægbrugsfolk forleden - en farm manager på en bedrift med 2.500 årskøer samt bedriftens økonomirådgiver.

Men af en eller anden grund sad vi ikke og talte om stordrift under frokosten, men om - veganere.

Veganere er vegetarer, der overhoveder ikke spiser animalske produkter - heller ikke ost, mælk, æg, fjerkræ eller fisk. De får stort deres protein fra samme familier af bælgplanter, som vi fodrer køer med.

Det faktum, der satte snakken om veganere i gang, er at der i Tyskland med et samlet befolkningstal på 81,5 millioner er knap syv millioner vegetarer, heraf er knap en million veganere.

Det er tilstrækkeligt mange til, at ethvert større tysk supermarked i dag også har en særlige afdeling for veganere samt veganer-mærkning på relevante dele af det øvrige sortiment. Men naturligvis ikke nok til at frygte et snarligt tab af forretningsgrundlaget for husdyrproducenterne.

For så meget fylder veganerne trods alt ikke i supermarkedets kassekø, men det er dog en gruppe, der er blevet mangedoblet i størrelse i de senere år og fortsat vokser stærkt, også herhjemme.

Dagsorden giver panderynker

Det, der gav bekymrede panderynker under snakken, var veganernes evne til at sætte en dagsorden.

Det er ofte yngre, meget mediebevidste mennesker med et stort netværk og rigtig god gennemslagskraft i forhold til at præge debatten og dermed også de politiske beslutninger.

Veganer får jægermelodi fjernet fra klokketårns repertoire Tirsdag 14. februar 2017 · 13:07

På visse punkter har deres synspunkter endda en vis ’rygvind’. Det vil være et stort og positivt bidrag til at bremse klimaforandringer at reducere forbruget af animalske produkter og dermed også reducere husdyrproduktionen. Veganerne viser, at det sagtens kan lade sig gøre, og at det tilmed kan være lækkert og sundt.

Det argument får yderligere gennemslagskraft af den ideologiske understrøm under ’veganismen’, som opfatter dyr som en slags ligeværdige eksistenser og dermed også med ret til et frit og godt liv. Ekstreme veganere opfatter endda planter på samme måde og lever derfor kun af naturens overskud i form af for eksempel frugter, nødder og bær.

Disse holdninger trives blandt andet også i militante kredse af dyrerettighedsaktivister, der har stået bag, hvad de selv opfatter som befrielser af mink til pelsproduktion ved at bryde ind på minkfarme og slippe dyrene løs. I øvrigt stor skade for minkene selv og den omgivende fauna.

Hold øje med tv-kokkene

Som moderne husdyrproducent kan man godt grine af den uvidenhed og naivitet, der også ligger bag veganernes synspunker om dyrs rettigheder.

Men man er også nødt til at forholde sig til de konsekvenser, en sådan holdning til dyrerettigheder har fået for eksempelvis producenterne af buræg. For her lykkedes det at gøre relativt få menneskers holdninger til en profilsag for detailhandel og forarbejdningsleddet. Det virkelig skræmmende i det eksempel er, at ægproducenterne faktisk så problemet komme, men ikke hurtigt nok kunne nå at omstille produktionen.

Det samme kan også ske i forhold til indsatsen mod klimaforandringerne. Derfor bør man faktisk interessere sig for madopskrifterne i div. blade, morgen-tv og de mange kokke-programmer.

Et fald i antallet af kvægbaserede ingredienser vil være et klart faresignal!  

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinerne Kvæg og Kødkvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.