Ugen på spidsen: Er du bonde eller businessmand?

Fokuserer du mere på ydelse end afkastningsgrad, og praler du hellere af din nye traktor end af din soliditet? Så er det på tide at få sat en ny kurs for dit landbrug og din selvopfattelse.

Der blev ikke brugt mange ord på det i formandsberetningen forleden på Kvægkongressen. Men faktisk indebærer L&F Kvægs nye strategi frem til år 2020 det, der med et fint ord, kaldes et paradigmeskift. Et kursskifte eller en ny retning for erhvervet, med andre ord.

Første punkt under de tiltag på side seks i det lille strategihæfte, der skal understøtte en konkurrencedygtig mælkeproduktion lyder: »Profitable investeringer skal bidrage til at sænke nulpunkt og øge afkastningsgraden«.

Den centrale placering er noget nyt. Og tiltrængt. Punktet ligger i klar forlængelse af den helt nødvendige erkendelse af, at det ikke er kiloene, men kronerne, det sidste ende handler om.

Gør som andre erhvervsdrivende

L&F Kvæg har ikke sat tal på hverken nulpunkt eller afkastningsgrad, skønt der ellers er masser af konkrete mål og pejlemærker i strategien.

Men det gjorde Ida Ringgaard fra Vestjysk Landboforening forleden på et møde for knap 100 mælkeproducenter, hvor hun opfordrede deltagerne til at tage en helt ny selvopfattelse til sig.

»I skal droppe at fortælle, hvor mange køer, I har, hvor meget de malker, og hvilken farve traktor I kører i. Drop køer og kilo og sammenlign jer i stedet med andre erhvervsdrivende. De snakker om afkastningsgrad, og den kunne for eksempel være seks procent for et kvægbrug. De snakker om soliditet, og det kunne for eksempel være 25 procent. De snakker konsolideringsnulpunkt, og det kunne for eksempel være 2,25 kroner. De tal skal I kende«.

 

Vær beredt

Vel talt.

Dels fordi stærkt svingende mælkepriser tilsyneladende er den nye ’normal’ efter kvoternes ophør, og derfor skal man hele tiden være beredt ved at vide, hvor man præcis står i forhold til sin økonomi ved enhver ændring og enhver investering. Derved sikrer man sig, at man ehele tiden er et skridt foran og selv kan gøre noget, før andre (læs: kreditgivere) kommanderer en om at gøre noget.

Dels fordi enhver mælkeproducent i sidste ende bliver målt på, om der rent faktisk bliver tjent penge på de mange køer med den høje ydelse.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.