Ugen på spidsen: Klima som ny forretning - dansk, når det er bedst

Ny forskning viser, at klimaoptimering af mælkeproduktionen både kan mindske udledningen af drivhusgasser og give en bedre bundlinje på bedriften.

I denne uge sætter vi her på Kvæg Plus fokus på mælkeproduktion og klima ved at fortælle om en række resultater i forskningsprojektet REPROLAC, der er udført af Aarhus Universitet og blandt andet er finansieret af Innovationsfonden med godt 14 millioner kroner.

Resultaterne er spændende af mange grunde. Først og fremmest fordi der venter mælkeproduktionen en stor udfordring i at bidrage til at nedbringe den danske udledning af såkaldte drivhusgasser, der af de fleste forskere anses for at bidrage afgørende til klimaændringerne.

Kvægbruget er en del af den såkaldt ikke-kvotebelagte sektor, der skal reducere udledningen med 33 procent.

Dansk mælkeproduktion kan bidrage dumt - ved simpelthen at reducere produktionen indtil målet er nået.

Men mælk og oksekød vil fortsat blive forbrugt i et jævnt stigende tempo og blive produceret af andre landes mælkeproducenter, hvilket ifølge al tilgængelig viden vil ske på en langt mere klimabelastende og markant mindre ressourceeffektiv måde.

Den strategi vil resultere i færre danske mælkeproducenter, færre eksportindtægter - og en øget klimabelastning.

Eller dansk mælkeproduktion kan bidrage intelligent - ved at klimaoptimere produktionen, så klimabelastningen reduceres uden at koste eksportindtægter til landet eller koste bundlinje på bedriften.

Faktisk kan intelligent klimaoptimering ifølge forskningen forbedre den enkelte bedrifts bundlinje med næsten 1.000 kroner ekstra pr. årsko.

Ikke på alle bedrifter og ikke med det fulde beløb alle steder, men klimahensyn kan faktisk være en god forretning.

Det er dansk, når det er bedst: At gøre en stor udfordring til et nyt forretningsområde.

Det er vist, hvad der mere end noget andet kendetegner dansk husdyrproduktion siden dens egentlige fødsel sidst i 1800-tallet.

Her røg bunden ud af det globale kornmarked og gav et påtrængende behov for intelligent anvendelse og værdiforøgelse af korn - som foder.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg+ "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister på LandbrugsAvisen og redaktører på magasinet Kvæg, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.