Ugen på spidsen: Nulpunkt handler ikke om kroner
Mange bække små giver den største effekt på produktionsprisen på mælk.

To ører her og to ører dér. Det er fire ører. Vi leder videre.

På Kvægkongressen handlede et af de mest populære indlæg om, hvad nulpunktet egentlig er, og hvordan man gør noget ved det.

Og som de fleste nok vidste på forhånd, så er der næppe ét enkeltstående tiltag, som for alvor kan sende nulpunktsprisen på mælk i bund.

Det handler om at jagte de små gevinster, for det er summen af flere tiltag, som gør, at man står tilbage med større konkurrencekraft i sin mælkeproduktion.

Eksempler er altid gode at lære af, selvom forudsætningerne ikke altid er ens. Men de kan give inspiration til ændring i vaner og tilgange til arbejdsgange.

De to nordjyske rådgivere, Anne-Mette Søndergaard og Louise Rødkær Hermansen fra LandboNord (henholdsvis chefkonsulent og driftsøkonom), viste et eksempel fra praksis, hvor et valg om at pattedyppe nykælvere gav både flere kg mælk, færre omkostninger til dyrlægen og bedre mælkekvalitet.

Historisk: Nulpunkt forbedret med 2,6 mia. kr. på tre år Torsdag 2. marts 2017 · 00:00

Fodermesteren skulle investere noget arbejdstid i at pattedyppe nykælverne hver eneste dag, men til gengæld kunne landmanden glæde sig over, at nulpunktsprisen faldt nogle øre pr. kg mælk.

Og ja, det var kun nogle øre, men det viser lyst til forandring og sammen med flere tiltag var det med til at sænke nulpunktet 14 øre for den pågældende landmand.

Et af de andre oversete, men alligevel lavthængende frugter var, at skoledrengen doserede den rette mængde desinfektionsmiddel ud i sengebåsene. Et overforbrug blev ændret til det anbefalede forbrug og gav for den pågældende landmand en besparelse på 132 kroner pr. årsko.

En anden indtægtskilde var en reduktion af arbejdstiden ved at optimere på køernes vej til malkestalden. Nogle låger blev justeret og vendt og gamle vaner omkring at genne køer blev brudt. Det gav hele 200.000 kroner i årlig besparelse for landmanden med lidt flere end 300 årskøer.

Selvfølgelig er det kun eksempler, men de er fundet hos en af dine kollegaer, hvor det på forhånd var svært at pege nye indsatsområder ud.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglig redaktører på LandbrugsAvisen, magasinerne Kvæg og Kødkvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.