Unge landmænd debatterede økologi og konventionelt landbrug

Region Vejle LandboUngdom satte i samarbejde med Landbrugsrådgivning Syd fokus på forbrugerne. Omdrejningspunktet var forbrugernes syn på økologi vs. konventionelt landbrug.

Kantinen på Bygholm Landbrugsskole var tirsdag aften omdannet til scene for debataften, og omkring 50 var mødt op og gav deres indspark til debatten, som var arrangeret af Region Vejle LandboUngdom.

De unge fra landet i LandboUngdom-regionen er optaget af, hvad det er, der er skyld i de tendenser, som styrer forbrugernes valg ude i detailhandlen.

Det ville de gerne blive klogere på og debattere, og derfor bliver debataftenen arrangeret, skriver Region Vejle LandboUngdom i en pressemeddelelse.

”Økologi bliver ofte sidestillet med bæredygtighed, klima og dyrevelfærd, og det konventionelle det modsatte. Men er det altid sådan, det forholder sig. Både de konventionelle og økologiske producenter er i de fleste tilfælde optaget af at optimere og udvikle deres produktioner, så de er i trit med samfundsudviklingen og lever op til den grønne dagsorden – men det er ikke så sort og hvidt, som det bliver gjort til, i den historie, der fylder i medierne, detailhandlen og hos forbrugerne. Vi vil gerne, at vi selv som producenter og forbrugerne bliver så godt oplyst som muligt”, siger Vibeke Jørgensen, formand for Region Vejle LandboUngdom, og fortsætter:

”Økologi er ikke helt så frelst, og konventionelt er ikke helt så forfærdeligt. Der er fordele og ulemper ved begge. Og de fleste landmænd vælger den produktionsform, der passer til dem og gør deres bedste ud fra det udgangspunkt”.

Økologi er ikke nødvendigvis kvalitet eller bæredygtigt

Indlægsholdere og deltagere i debatten var Jens Peter Hermansen, Økologikonsulent fra Økologiske landsforening, Børge Sørensen, direktør for Landbrugsrådgivning Syd og Nis Hjort, konventionel mælkeproducent og formand for Vejle-Fredericia Landboforening og Bygholm Landbrugsskole.

Debatten blev styret af Keld Kallestrup.

Én af pointerne i debatten var, at økologi ikke nødvendigvis er kvalitet eller bæredygtigt. Det er et værdisæt, som skal tænkes ind i produktionen.

”Kunderne ønsker at være en del af den historie, de køber – det viser noget om, hvem man selv er eller gerne vil være”, udtalte Jens Peter Hermansen. 

Nis Hjort supplerede:

”Økologi er en stærk forbrugertendens, som hjælpes på vej af en politisk tendens og dagsorden og af detailhandlen, der for eksempel kører meget reklame og prishandel på økologiske varer. Produkter sættes frem, der hvor forbrugerne møder dem først. Dermed bestemmes, hvad der skal afsættes først”, sagde Nis Hjort. 

Debatten kortlagde en masse relevante synspunkter, og alle var enige om, at landbruget skal blive ved med at stræbe efter, at gøre sit bedste og at udvikle sig – og sige det højt. Landbruget skal oplyse og fortælle de gode historier og hele tiden have fokus på klima, madspild og dyrevelfærd.

”Nu er det næste skridt, hvordan vi som unge producenter sætter vores viden i spil, så den kommer forbrugerne til gode. Det kunne blive næste debataftens tema”, siger Vibeke Jørgensen, formand for Region Vejle LandboUngdom.
 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle