Urene lastbiler bryder EU-lovgivningen: "Det er uacceptabelt!"

Aflæssede svinetransporter, der kommer til Danmark, er ikke gjort ordentligt rent. Det øger smitterisiko og er i strid med EU-lovgivning, forklarer afdelingschef hos Seges, Bent Nielsen.

En ny opgørelse over rengjorte svinetransporter vækker både stærk bekymring, men også en smule lettelse hos den danske svinebranche.

Det viser sig nemlig, at over 40 procent af de svinetransporter, der har læsset af og kommer til Danmark, ikke er rengjorte eller desinficeret godt nok.

Det vækker bekymring, fordi lastbilerne kommer fra lande med afrikansk svinepest, og så er det i strid med EU-lovgivningen, forklarer afdelingschef for veterinær kvalitet Bent Nielsen, Seges.

"Lovgivningen siger, at lastbilerne skal være rene, når de kommer til Danmark, men det er de langt fra altid. Det har vi sagt længe, og det er derfor, branchen har valgt at bruge 21 mio. kr. af egen lomme på vaskehaller ved grænsen", siger han og tilføjer:

"Derfor er det en form for lettelse, at myndighederne nu har undersøgt sagen og fået sat tal på. Omvendt er det ikke trygt, at rengøringen i de lastbiler, der kommer ind i landet, langt fra er god nok. For os er det helt uacceptabelt, når nogen tager for let på regler om smittebeskyttelse".

lever ikke op til dansk standard

Fødevarestyrelsen har i en kampagne undersøgt i alt 300 lastbiler fra otte EU-lande, hvoraf 127 fik en eller flere sanktioner på grund af mangelfuld rengøring.

181 blev undersøgt, inden de gik igennem de danske vaskehaller, og her blev lastbilerne sanktioneret i 100 tilfælde. 

"Det er ikke så overraskende, for selvom lastbilerne er rengjorte, så lever det ikke op til den danske standard. Hvis der bare ligger en smule organisk materiale, kan de ikke desinficeres ordentligt, og så bliver de afvist og må hjem og rengøre lastbilen", siger Bent Nielsen.

fokuserer på højrisiko

En anden foruroligende ting ved Fødevarestyrelsens undersøgelse er, at i 19 ud af 50 tilfælde var lastbiler ved samlesteder ikke tilstrækkeligt rene.

Ved samlestederne har lastbilerne været i gennem de danske vaskehaller.

"Det er selvfølgelig alt for højt, men det skyldes især, at myndighederne har været mere ambitiøse i deres undersøgelser. Vi fokuserer kun selve transportkassen, rampen og det ydre. Styrelsen har undersøgt transportkasser med værktøj osv., og her kan de have fundet savsmuld eller lignende, men det ved vi ikke", siger Bent Nielsen.

Men er de danske vaskehaller ved grænsen så tilstrækkeligt effektive?

"Vi har ikke uanede ressourcer og har valgt at fokusere på de områder, hvor der er høj risiko for smitte. Det er sjældent, chaufførerne åbner værktøjskassen ude hos landmændene, så det er vi ikke frygteligt bekymrende for", siger Bent Nielsen og fortsætter:

"Samtidig er vores vaskeordning frivillig, og vi skal have samarbejdet til at køre med vognmændene, så de ikke bare kører udenom. Derfor har vi valgt at fokusere rengøringen."

Der skal gøres noget

Tallene fra Fødevarestyrelsen bør dog få alarmklokkerne til at ringe i forhold til smittekontrollen i Europa. 

"Man skal huske på, at vi er det eneste land, der har valgt at have egne vaskehaller. Ingen andre lande gør det her, så hvordan mon lastbilerne ser ud andre steder. Det er ikke trygt, at der ikke bliver stillet krav", siger Bent Nielsen og fortsætter:

"Nu har vi set, at lastbilerne, der kører rundt mellem smittede og ikke-smittede lande, ikke er rengjorte, så nu skal der gøres noget fra EU's side".

Selv har branchen valgt siden 1. januar at sende fire medarbejdere til at kontrollere så mange transporter som muligt, inden de skal igennem vaskehallen.

"Og her ser vi faktisk allerede, at det er blevet bedre. Det er en pædagoisk svær opgave, men vi har haft fin succes med at få vognmændene til at indse, at rengøringen skal være bedre, hvis de skal transportere danske grise", siger Bent Nielsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle