Velfærdshjerter har løftet salg af kalvekød markant

Danish Crown Beef har løftet sit salg af Dansk Kalv med 30 procent og søger nu yderligere 10.000 kalve at slagte.

Salget af kød fra Dansk Kalv går forrygende hos Danish Crown Beef, som løftede salget med 30 procent fra 2020 til 2021.

Det kan ifølge administrerende direktør Finn Klostermann blandt andet tilskrives, at der siden 1. januar 2020 har været to dyrevelfærdshjerter på Dansk Kalv. Og netop dyrevelfærd er blevet et mere afgørende parameter ved køb af kød. I en undersøgelse fra Fødevarestyrelsen, udført af YouGov, svarer fire ud af fem danskere, at dyrevelfærd har indflydelse på deres indkøbsvaner.

- Hjerteordningen er vel det mærke i Danmark med den største kendskabsgrad blandt forbrugerne efter Ø-mærket. Forbrugerne ved, hvad mærket står for i forhold til at sikre bedre dyrevelfærd, og det er logisk bygget op. Det gør mærket meget kommunikerbart for os som fødevareproducenter, mens Fødevareministeriet står som garant for kvaliteten. Forbrugerne ved derfor, at der ikke bare er tale om et smart marketing-greb, fortæller Finn Klostermann.

Brug for flere kalve

Danish Crown Beef brugte tilførslen af det statslige dyrevelfærdsmærke som afsæt for en relancering af kalvekødet. Da salget af kalvekød fortsat er i vækst, søger slagteriet flere kalve at slagte.

- Det er vores klare vurdering, at vi under Dansk Kalv-brandet uden problemer kan sælge minimum 10 procent mere end idag. Det vil svare til 10.000 ekstra kalve. Det har vi også sagt til landmændene, siger han.

Slagterichefen roser landmændene for at levere på kravene til de to dyrevelfærdshjerter, og han håber, at en håndsrækning efter flere kalve kan være et bidrag til at begrænse eksporten af kalve.

Vælger dansk

Foruden dyrevelfærd spiller oprindelsen fra Danmark også mere ind, når forbrugerne køber kød, oplyser Danish Crown Beef.

- Ræset mod bunden rent prismæssigt har ofte været lig med udenlandsk oksekød i kølediskene. Men især under corona har danskerne i stigende grad efterspurgt danskproducerede varer, hvilket vi nu ser effekten af, siger Finn Klostermann.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle