200 skoleelever på digital tour hos landmand

Mælkeproducent Jens Verner Pedersen havde 200 elever med på rundvisning på sin gård ved Hobro via en telefon-app.

Klokken 11.00 onsdag 6. maj  startede en digital rundvisning hos Jens Verner Pedersen, der har ejendommen Solhøj i Tobberup tæt på Hobro med 220 køer.

Omkring 200 elever på 8. og 9. klassetrin fra henholdsvis Rosendalskolen ved Hobro og Arden Skole fulgte med hjemmefra fra hver deres computer.

Det var lærer Line Gundersen Vetter fra Rosendalskolen, der førte telefonen, og som sendte live via app’en Google Meet til alle eleverne, og det var også hende, der havde fået ideen.

"Eleverne har siddet hjemme bag deres skærme i otte uger nu, og de trænger til, at der skal ske noget andet", siger skolelæreren.

Nedbryder fordomme

Line Gundersen Vetter fortæller, at skolen gerne vil have eleverne på virksomhedsbesøg. Og mælkeproducent Jens Verner Pedersen, der viste rundt på gården, brugte gerne en times tid på at fortælle skoleeleverne om produktionen på ejendommen. Han har også erfaring med det, for han har i flere år været ansvarlig for skolekontakten i Agri Nord.

"Børn og unge er ofte utroligt åbne og har ingen forudindtagede meninger. De lytter, når jeg forklarer, hvorfor vi gør tingene, som vi gør", siger landmanden, der gerne vil være med til at aflive myter om blandt andet miljøpåvirkning og dyrevelfærd.

Stor spørgelyst

Der var en enormt stor interesse fra elevernes side, og landmand og lærer kom til at overskride tiden med et par minutter.

Eleverne, som arbejder med bæredygtighed, interesserede sig meget for CO2, brug af kemi og håndtering af næringsstoffer. De kunne under besøget skrive spørgsmål i en chatfunktion, der er på appen og spurgte blandt andet ind til dyrevelfærd og klimagas-udledning.

"Jeg er klar til at lave en opfølgning, hvor vi også går i marken", siger Jens Verner Pedersen.

I morgen skal skoleklassen på digitalt besøg på Nørager Mejeri.

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.