Guide til skattereglerne: Sådan vælger I den rette model som landbrugsægtepar

Få hjælp til, hvad der skattemæssigt bedst kan lade sig give sig for dig og din ægtefælle

Når man driver landbrugsvirksomhed sammen som ægtefæller, er der nogle skattemæssige forhold, som er vigtige at tage stilling til, i forbindelse med den samlede skattestrategi.

Det fortæller skatterådgiver i Vkst, Malene Larsen i en pressemeddelelse.

- Når virksomheden drives af begge ægtefæller, så giver det mening, at man får taget stilling til, hvorvidt det kan svare sig, at den af ægtefællerne, som ikke er primær ejer, registreres som enten medarbejdende ægtefælle, eller der laves lige deling af virksomhedens resultat mellem ægtefællerne, forklarer Malene Larsen.

Herunder uddyber hun reglerne for de to kategorier, så I som samarbejdende ægtepar kan definere, hvad der bedst kan passe på jeres arbejdssituation, og hvad der skal til, for at opfylde reglerne.

Medarbejdende ægtefælle 

Ligger vi ud med, hvordan skattereglen omkring medarbejdende ægtefælle kan anvendes, skal nedenstående regler opfyldes: 

Ægtefællerne skal være samlevende ved indkomstårets udgang. Det betyder, at reglen først gælder, når man bor sammen og først i det indkomstår, kan man gøre brug af reglen om medarbejdende ægtefælle. 

Omfanget af de enkeltes arbejdsindsats er afgørende for, om man kan anses for medarbejdende ægtefælle. Skattestyrelsens tommelfinderregel er, at man skal være aktivt deltagende i virksomheden, med hvad der svarer til mellem 3-4 timer om ugen i snit. Et eksempel kan være, at den medarbejdende ægtefælle står for bogføringen og andet administrativt arbejde.

Hvorvidt deltagelsen i landbruget kan anses for væsentlig og dermed opfylder dette krav, tages der stilling til i den enkelte landbrugsvirksomhed. 

I 2023 er maxbeløbet for overførsel af virksomhedens resultat til medarbejdende ægtefælle 262.500 kroner. Dog max 50 procent af virksomhedens samlede overskud. 

Der må mellem de to ægtefæller ikke være indgået en lønaftale. Er der det, skal den ophøre, før man kan anvende reglen om medarbejdende ægtefælle. Derfor kan registreringen som medarbejdende ægtefælle først ske fra start af det nye indkomstår. 

Ægtefællers ligedeling af virksomhedens resultat 

For at kunne bruge reglen omhandlende ægtefællers ligedeling af virksomhedens resultat, skal følgende være opfyldt: 

Begge ægtefæller skal deltage i lige og væsentligt omfang. Det skal kunne anses for at være en virksomhed, der drives af begge ægtefæller, og begge parter deltager ligeligt i den daglige drift.

Ægtefællernes faglige baggrund har ingen betydning for, om reglen kan anvendes. Arbejdsindsatsen, der er formuleret som ”væsentligt og ligeligt omfang”, er en formodningsregel. Der er derfor ikke sat en eksakt grænse for timeforbrug eller opgavebeskrivelse, hvis den ene eller begge ægtefæller har lønnet arbejde ved siden af deres virksomhed.

Det betyder, at kan man dokumentere og sandsynliggøre, at man deltager i virksomheden ligeligt, kan reglen fraviges på trods af deltidsarbejde. 

Derudover skal begge parter hæfte ligeligt for virksomhedens forpligtigelser. Det betyder derfor, at begge ægtefæller hæfter for gæld til pengeinstitutter, realkredit samt hovedleverandører. Leverandører, som er de primære for virksomheden, kan være foderstoffer, slagteri, mejeri og andre leverandører til den primære drift.
Den ene ægtefælle må gerne eje virksomheden, dog skal den anden ægtefælle stadig hæfte tilsvarende 50% for virksomheden. 

Anmodningen om ligedeling skal ske til skattestyrelsen ved indberetningen af selvangivelsen for det pågældende indkomstår, før reglen kan gøres gældende. Reglen er dermed også kun gældende i det indkomstår, hvor ægtefællerne skattemæssigt anses for at være samlevende.

Anmodningen sker via ændring på selvangivelsen.
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.