Husk afklaringen inden ejerskiftet

Ved ejerskifter i især familien er der en tendens til at slække på afklaringen, inden forløbet skydes i gang. Men det er helt essentielt at få lagt på bordet, hvad henholdsvis junior og senior forventer sig af fremtiden.

Patriotisk Selskab har skudt en ny sæson af Next Generation i gang. 

Next Generation er et gratis kursus for kommende virksomhedsejere i landbruget, fordelt på fem møder.

Kurset foregår på Dalum Landbrugsskole, hvor et hold af agrarøkonom-studerende deltager som en fast del af deres undervisning, men andre kommende ejere i landbruget er også velkomne.

Familiehandel vs. frihandel

"Hvor mange af jer regner med at skulle være virksomhedsejere?" spurgte virksomhedsrådgiver Carsten Hansen, Patriotisk Selskab, de agrarøkonom-studerende på det første møde, og stort set alle rakte hånden op.

"Hvor mange af jer regner med at skulle overtage en ejendom i familien?" spurgte han. Igen røg rigtig mange hænder i vejret.

"Det er atypisk, at så stor en andel vil være virksomhedsejere. De andre år, vi har holdt Next Generation, har det kun været cirka 25 procent af de studerende – og heraf har det været en mindre del, der skulle overtage en familieejendom frem for at købe i frihandel", fortæller Carsten Hansen og fortsætter:

"At ejerskiftet skal ske i familien, gør det ikke nødvendigvis mindre kompliceret. Hvornår junior er klar til at overtage, og senior er klar til at afgive ejendommen, matcher ikke nødvendigvis. Og hvis junior gerne vil drive ejendommen på en anden måde end senior, kan det give konflikter. Aftalen om ejerskiftet skal på mange måder være ekstra tydelig, fordi man er i familie. Det dur ikke, at man laver en aftale om en fuld overdragelse til junior, men at senior bliver ved med at komme og blande sig i driften og give modstridende ordrer til medarbejderne – bare for at tage ét eksempel af mange mulige", siger han.

Den svære samtale

Udover Carsten Hansen var chefjurist Rikke Gade Trinskjær, Patriotisk Selskab, også med til det første Next Generation-møde. Sammen fortalte de om planlægningen af ejerskiftet: Hvordan det kan struktureres, hvordan man forbereder sig osv. 

"Jeg skal bare hjem og overtage fra mine forældre" bliver hurtigt en undskyldning for at springe afklaringen af generationsskiftet over; de vigtige drøftelser, om hvad de to generationer egentlig ønsker hver især, og om ejerskiftet overhovedet bør finde sted. Det har gerne noget at gøre med, at man er berøringsangst, hvad angår de svære samtaler, siger Rikke Gade Trinskjær og fortsætter:

"Vi har erfaring med, at de svære samtaler er nøglen til succes. Det har stor værdi, at de to generationer sammen sætter sig ned og drøfter, hvordan de hver især forestiller sig, at ejerskiftet skal være – for det er ikke altid, at de har det samme perspektiv på sagen, hvilket de måske ellers gik rundt og troede. 
Er man for uenig, til at ejerskiftet kan blive en realitet, er det bedre at finde ud af det, før man går i gang med at bruge en masse ressourcer og penge på at gøre klar til ejerskiftet", siger Rikke Gade Trinskjær.

Læg et realistisk budget

"Det første år, du driver virksomhed, er det helt afgørende, at du kommer i mål ikke bare på budget, men over budget. Banken skal se, at de kan stole på dig. Op til ejerskiftet er det dermed vigtigt, at du får lagt et budget, der er realistisk og tager forbehold for udsving. Du bør inddrage realiserede tal i dit budget baseret på fem års gennemsnit, så det giver et realistisk billede af, hvad ejendommen kan præstere", mener Carsten Hansen. og fortsætter:

"Hellere være lidt for pessimistisk end alt for optimistisk. Men på den anden side får du aldrig lov at låne penge, hvis pessimismen tager overhånd", siger han. 

På Next Generation-mødet var der blandt deltagerne en stor interesse omkring, hvordan ejerskifter plejer at foregå og en efterspørgsel på konkrete eksempler. På møde to vil der derfor komme en yngre ejer og fortælle om sit ejerskifte.

Tilmelding til møde to, eller hele kursusrækken, kan ske på www.patriotisk.dk. 
 

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.