Novozymes i stort sats på midler der ersatter gødning og pesticider

Et areal på 10 gange Danmarks landbrugsareal behandles allerede med midler udviklet af Novozymes' og Monsantos fælles selskab.

Novozymes og Monsanto sætter ikke deres lys under en skæppe, når de fastsætter mål for resultatet af deres samarbejde i den fælles virksomhed ’The BioAg Alliance’.

Inden de næste 10 år er det målet, at et areal svarende til mellem 25 og 50 procent af det amerikanske landbrugsareal skal behandles med virksomhedens nye mikrobiologiske produkter. 25 procent af det amerikanske landbrugsareal svarer til godt 100 mio. hektar.

I det fælles selskab The BioAg Alliance udvikler Novozymes og Monsanto nye mikrobielle produkter, der blandt andet kan øge udbyttet og erstatte sprøjtemidler og gødning. Det er primært produkter baseret på bakterier og svampe.

Produkterne bruges allerede i dag på et areal svarende til godt 26 mio. hektar verden over. Til sammenligning er det danske landbrugsareal på 2,6 mio. hektar.

“De nye biologiske produkter kan supplere de værktøjer, som landmændene allerede har I deres værkstøjskasse til at forbedre og beskytte afgrøderne,” siger koncerndirektør Robb Fraley, Monsanto.

500.000 markforsøg på 50 lokaliteter
I år har The BioAg Alliance testet over 2.000 mikrobiologiske produkter i 500.000 markforsøg på 50 forskellige lokaliteter i USA.

I forsøgene har de nye produkter blandt andet kunnet øge udbyttet i majs med 4-5 bushels pr. acre svarende til cirka 300 kg pr. hektar

The BioAg Alliance markedsfører allerede to mikrobielle produkter: Midler der hjælper planterne med at optage næringsstoffer, og midler der beskytter planterne mod sygdomme og skadedyr. Midlerne bruges i majs, sojabønner, grønsager og frugter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.