Øko-priser varierer mere

Økologien er blevet professionaliseret, men afgrødepriserne kan fortsat svinge 60-70 pct. på over få år.

»Det faglige er uændret i økologien, men ny teknologi giver bedre mulighed for at være i kontrol end tidligere«, siger Sven Hermansen, chefkonsulent hos Seges Økologi.

Han tilføjer, at den nye generation af økologer er fagligt stærke, og at de ikke tåler at se så meget ukrudt som de landmænd, som sprang ud i økologien i 1990erne.

»Bedre såmaskiner, radrensere og GPS-teknologi giver andre og meget bedre muligheder for at kontrollere ukrudtet. Teknikken er dyr, men det øger udbyttepotentialet betydeligt«, siger Sven Hermansen.

Han understreger dog, at økologi ikke nødvendigvis er en økonomisk redningskrans.

Det skyldes bl.a., at priserne varierer mere på de økologiske markeder. Derudover er der tale om en mindre volumen på de økologiske markeder. Det kan ifølge Sven Hermansen give en ketchup-effekt i perioder med øget omlægning.

Vækst i øko-forbruget

I Danmark er ca. 11 pct. af landbrugsarealet drevet økologisk.

»Der er stadig vækst i forbruget af økologiske varer, og andelen af økologiske varer vokser. Men selv om Danmark har en stor produktion af økologiske varer, er vi faktisk netto-importør af økologiske varer«, siger Sven Hermansen.

Han tilføjer, at importen primært er økologisk frugt, grønt samt soja, som vi ikke umiddelbart kan producere i det danske klima. Det betyder dog ikke, at billedet ikke kan ændre sig i de kommende år.

»Soja kan erstattes af hestebønner, raps og græsprotein. Det giver god mening. Men endnu er vi ikke i stand til at udnytte de muligheder, der er for at udvinde protein af eksempelvis græs fuldt ud«, siger Sven Hermansen.

Han er dog ikke i tvivl om, at der også i de kommende år vil ske en stor udvikling inden for den økologiske produktion. Han forventer således, at der vil ske en stigning i det økologiske areal og forbrug i de kommende år.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.