Ekstrem påvirkning: Mindre diameter kan halvere timetal på dit traktordæk

En stortraktor kan slide et gruppe 48 dæk dobbelt så hurtigt som et gruppe 49. Kend konsekvenserne, inden du vælger.

Valg af dæk på en ny traktor kommer ofte som sidste punkt over muligt tilkøb af udstyr. Men du bør på ingen måde sidestille vigtigheden med placeringen bagerst i kataloget.

Den korrekte dækmontering kan betyde en besparelse på mange tusinde kroner, og det handler ikke nødvendigvis om mærke. Kodeordet er diameter!

»Ved at gå fra et gruppe 49 bagdæk til et gruppe 48 bagdæk på en traktor med 400 hestekræfter risikerer man at halvere timetallet på dækket, simpelthen fordi det mindre dæk ikke kan overføre den store belastning fra motor til underlag«.

Ordene kommer fra Jacob Alsing Axen, salgskonsulent hos Michelin. Gennem års erfaring ude hos forhandlere og slutkunder er det lykkedes ham at opnå ret præcise indikationer for, hvad dækstørrelser, motoreffekt og ikke mindst arbejdsopgaver betyder på levetiden af et dæk.

Hans pointe er, at det er i orden at vælge forskellige dimensioner og fabrikat af dæk. Men man skal kende konsekvenserne af sine valg.

»Konsekvenserne må ikke komme som en overraskelse for hverken landmænd, maskinstationer eller maskinforretninger senere hen. Man skal medregne dem, inden man tager valgene«, fortæller Jacob Alsing Axen.

Dårlige dæk eller små dæk?

Problemet opstår ikke, når man som landmænd eller maskinstation sparer 20.000 kroner på at vælge et lidt billigere dæk til en ny eller brugt traktor omkring 400 hestekræfter - eller en mindre traktor for den sags skyld.

»Det kommer, hvis man to, tre år senere står med et sæt dæk, der er slidt op efter 2.500 timer i stedet for 4.000-5.000 timer, som det forrige sæt klarede«.

»I de tilfælde skyder man typisk skylden på dækkene uden at vide, hvad årsagen er. De kunder er meget ofte dem, der har købt det billigere og mindre dæk frem for et dæk fra en større gruppe. Og det er fysikkens love, der tæller, så den store slitage opstår uanset fabrikat«, siger han.

At nogle fristes af det mindre dæk, skyldes ifølge Jacob Alsing Axen, at nye traktorer kan udstyres med dæk fra flere grupper fra fabrikken. Eksempelvis kan samtlige konventionelle stortraktorer på markedet omkring 400 heste fås med både gruppe 48 og 49 dæk (Fendt 1000 gruppe 50). Gruppe 49 eller 50 burde være standard.

10 pct. mere trækkraft

Et tjek i det vejledende priskatalog fra Michelin viser, at der ikke er stor forskel fra én dækgruppe til en anden. Omkring 12,2 pct. fra gruppe 48 til 49, og 20 pct. fra gruppe 48 til 50.

Til sammenligning angiver Alsing Axen levetiden for dækkene på en 400 hestes traktor med tung vejkørsel som index 50, 100 og 150 for grupperne.

»Tallene er udelukkende baseret på mine egne erfaringer. Der ligger ingen store test og forsøg bag. Men det er min overbevisning, at de varierer ganske lidt, når man samtidig tager traktorens opgaver i betragtning«.

»Kører den 80 pct. af tiden i marken uden for høj belastning og med en fornuftig chauffør, så kan det mindre dæk måske holde 3.000-3.500 timer mod 4.000 på det større dæk«.

»Men rykker man fra land for fuld kraft med gyllevognen dagen lang, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at merprisen for et større dæk hurtigt tjener sig ind«, fastslår Jacob Alsing Axen.

»Dertil kommer, at man ved at gå en diameter op som tommelfingerregel får 10 pct. mere trækkraft. Du får mindre hjulslip, bedre brændstoføkonomi, og du kan skåne marken ved at sænke dæktrykket mere på det store dæk end det lille«, tilføjer han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.