Fords nye Raptor viser kløer både i terrænet og på vejen

Motoren er kun firecylindret, men den føles af langt mere her i den nye Ford Ranger Raptor. Det er en rå børste, men den byder også på teknisk forfinelse.

Måske er man indehaver af en blomstrende maskinstation, eller måske en stor kvæg- eller svinebedrift. Og af og til har man brug for at komme hurtigt ud i marken til en medarbejder - eller måske skal der bare hamres hegnspæle i jorden.

Så er Fords nyeste pick-up på det europæiske marked, Ranger Raptor, et ganske godt bud som en bil, der på den ene side er noget af en børste og på den anden side en bil med næsten uventet teknisk forfinelse i forhold til biltypen.

Ranger-serien er i forvejen Europas bedst sælgende pick-up, og med Raptor får den en tand til med den firecylindrede biturboversion af Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med 213 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm.

Det er en fin maskine, der giver Raptoren tilpas med saft og kraft, men den er også støjsvag og civiliseret, betydeligt mere end bilens ydre antyder.

Gearkasse med finesse

Men den fine maskine ville der ikke rigtig være noget ved, hvis den ikke havde Fords nye 10-trins automatgearkasse som sin nærmeste samarbejdspartner. Den er en teknisk lækkerbisken og vel nok et af Raptorens afgørende fortrin, da den ikke står tilbage for eksempelvis Volkswagens berømmede DSG-gearkasser. Skiftene mellem de 10 trin foregår silkeblødt og umærkeligt, når man lader gearkassen bestemme selv. Og skubber man gearvælgeren i manuel, så man selv skifter gear via skiftepadlerne ved rattet, er oplevelsen den samme - bløde, men også hurtige skift. Den benytter sig også af adaptiv skifteplanlægning i realtid, hvilket gør det muligt for gearkassen at tilpasse sig skiftende forhold ubesværet. Så uanset om man kører på motorvejen eller klarer svært off-road terræn, vil man altid være i det rigtige gear på det rigtige tidspunkt. Ranger Raptor har den 10-trins automatgearkasse tilfælles med den amerikanske Ford F-150 Raptor.

 

Drama eller ro på

Med knapper anbragt foran gearvælgeren kan man vælge mellem to-hjulstræk, firehjulstræk, reduktionsgear og spærredifferentiale bagtil. Så er man godt hjulpet, når vejen holder op. Umiddelbart optræder Raptor som andre kapable firehjulstrækkere og terrænduelige pick-up’er - fuldstændig udramatisk og med gode klatreevner. Men den indbyder også til, at man forcerer terrænet med tungere speederfod, så jorden sprøjter, fordi den kan, og fordi den også er en rå børste.

 

Stilhed i trin 10

Selv om Raptorens udvendige design ikke ligefrem er diskret med den sorte grill, de enorme 17 tommer hjul med terrændæk og de kolossale trinbrædder hen langs siderne, kan den på landevejen også være from som et lam, men stadig med et nærværende kraftoverskud. Ved 100 km/t lægger omdrejningstallet sig til hvile ved omkring 1.500 omdrejninger i 10. trin, og så er der ro i kabinen, og man kan nyde den store grad af komfort, som denne arbejdsbil også er begavet med.

 

Til lange dage

En del af komforten skyldes bl.a. de fine møbler i dellæder og ruskind - store og velstøttende, så de ikke bliver trættende efter en lang arbejdsdag. Udstyrsniveauet er som ventet højt med el-indstillelige stole med varme, parkeringssensorer bag, alarm, 230 V / 150 W strømudtag, nøglefri adgang og start, bakkamera, otte tommers touch screen samt DAB+ og navigation med dansk tale.

Som ejer skal man blot være klar over, at den har det bedst som arbejdsbil på de åbne vidder - i bykørsel bliver den ret hurtigt anstrengende at danse med, da den trods alt er næsten fem en halv meter lang.

Mere på krogen

Testeksemplaret var på papegøjeplader og med nedvejning på 3.000 kg, og den må trække 2.500 kg på krogen. Har man brug for mere, er der hjælp at hente i programmet med andre Ranger-versioner, der må trække op til 3.500 kg.

Faktaboks

 Ford Ranger Raptor 2,0 EcoBlue

  • Type: Pick-up med Double Cab, valg mellem to- og firehjulstræk. Spærredifferentiale bagtil.
  • Motor: 2,0 liters firecylindret EcoBlue dieselmotor. Ydelse 213 hk, maksimalt drejningsmoment 500 Nm ved 1.500-2.000 omdr.
  • Transmission: 10-trins automatgear.
  • Mål og vægt: Længde/bredde/højde: 537/203/187 cm. Maks. trailervægt 2.500 kg. Andre modeller op til 3.500 kg.
  • Præstationer: Topfart 180 km/t. Acceleration 0-100 km/t: 10 sek. Forbrug blandet kørsel: 9,3 km/l.
  • Prøveeksemplar på papegøjeplader, nedvejet til 3.000 kg.
  • Pris: 424.298 kr. ekskl. moms. 504.169 kr. inkl. moms.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.