Fynsk maskinsamarbejde går fra 24 til 36 meter

DM&E-konsulent kalder det for det perfekte sæt i marken, men ikke til vejen. Flere og flere bruger 36 meter bomme.

Det er jo lidt usædvanligt for et landbrug at investere i en ny avanceret gyllevogn. Men i vores tilfælde har vi kunnet investere i egen gyllevogn, fordi vi kan kalkulere med 100 procents udnyttelse hvert år«.

Ordene kommer fra Martin Østerby, der er driftsleder hos et fynsk maskinsamarbejde, der består af fire ejendomme. Bedriften har investeret i en ny gyllevogn, en Samson PGII28 med en ny Samson SBH4 slangebom med 36 meters arbejdsbredde.

Mindre trafik

Agro-konsulent i Danske Maskinstationer & Entreprenører, Gerth Pedersen Holm kalder det for det perfekte sæt i marken, men ikke på vejen.

»Vi ser en stigende interesse for 36 meter slangeudlagt bom, men hovedparten af den danske gylle bliver dog stadig udlagt i 24 meter«, siger konsulenten, der mener, at de, der kører med 36 meter bom som maskinstation, oplever, at en del af arbejdet for bommen bliver gjort på de 24 meter, så maskinens kapacitet ikke udnyttes.

»Ved 36 meter kommer der til at være flere kørsler i samme spor for at nå markens ende kontra de 24 meter. Det giver en større flade i marken, hvor der ikke kommer trafik og derved mindre påvirkning af marken«, siger Gerth Pedersen Holm.

Kørte i 16 døgn

»Vi er i gang med at omlægge fra 24 meter til 36 meter kørespor og har i den anledning valgt også at investere i nyt gylleudstyr til denne sæson«, siger Martin Østerby, der ser tilbage på, hvordan det hele spændte af tidligere på foråret.

På de i alt 2.300 hektar skal der fordeles 70.000 til 80.000 ton gylle, og derfor blev der kørt i døgndrift de første dage.

»Vi kørte uafbrudt i 16 døgn og var på et tidspunkt oppe på at udbringe 2.600 kubikmeter på 24 timer. Forklaringen er, at vi kunne udbringe op til 55 ton gylle pr. hektar forud for majs, samt at det hele er optimeret uden for meget kørsel på vejene«, siger driftslederen.

For at få en høj udnyttelse af investeringen regner Martin Østerby hele tiden på behovet for lastvognstransport og buffertank.

Lastbiler nødvendige

»Det er et godt sæt til konceptet med at få leveret al gyllen i marken af lastbiler eller anden transport. Den 36 meter bom vejer tre-fire ton mere en 24 meter bom, og derfor mindskes den last, sættet må køre med på vejen«, siger Gerth Pedersen Holm.

»Som sættet er beskrevet, er tomvægten på 37 ton, og den almindelige maks. vægt ligger på 42 ton, men de fleste kommuner på Fyn har givet dispensation for 2020 til at køre op til 48 ton totalvægt. Men sættet her vil aldrig kunne bruges til at hente gyllen selv i tanken og stå for transport på vejen. Det er nødvendigt, at gyllen køres til med lastbiler. Den totale vægt på maskinen med gylle er 65 ton, og det vil give betinget frakendelse af kørekortet, hvis det færdes på vejen med læs«, vurderer Gerth Pedersen Holm.

»I de sidste to sæsoner er det 36 meter bommen, vi har solgt flest af. Interessen har været enorm«, siger salgschef hos Samson Agrolize, Søren Hansen.

Faktaboks

Baggrund: 36 meter Samson SHB4 bom:

  • SHB4 36 meter slæbeslangebommen blev lanceret på Agromek i 2016.
  • Efter en testperiode er 2020 første sæson, hvor den nye højdesensor på SHB4 slæbeslangebom fra Samson er på markedet.
  • Bommen er blevet forsynet med to ultralydssensorer, en på hver vinge. De sidder ved 30 meter arbejdsbredde. De måler kontinuerligt højden fra rammen på slæbeslangebommen til jordoverfladen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.