Hvad kan dæk, traktor og mark holde til?

Her en lille guide til at sikre dig det rigtige dæktype og lufttryk både i marken og på vejen.

Hvordan navigerer man i dagligdagen efter at finde en passende balance mellem at få et så højt dæktryk som muligt til at bære læsset og undgå dybe spor og sammenpresning af jorden?

Maskinrådgiver Kurt S. Mortensen, Byggeri & Teknik i Herning, har her flere perspektiver.

1. Større trædeflade med tvillinghjul

»Man kan naturligvis montere tvillinghjul på traktoren, så man har op til dobbelt så stor trædeflade. Det giver både mindre spor og bedre trækevne – en rigtig udmærket løsning til jordbehandling og måske såning. Tvillinghjulet bør være med samme dæktype som det ordinære hjul, så man har samme egenskaber i marken. Og i udgangspunktet skal man også have samme lufttryk (eller helst lidt lavere) som i det ordinære hjul. Der må ikke være højere lufttryk i tvillinghjulet, da det så vil komme til at bære en større del af lasten ved vejkørsel med en urimelig stor belastning af akslen til følge«, siger han.

2. Automatisk dæktrykregulering

»Automatisk regulering af dæktrykket er teknisk set løsningen på problemet. Så kan man køre med højt tryk og bæreevne på vejen og mindre tryk, når man kører ind på marken. Ulempen ved den automatiske regulering er – ud over anskaffelsesprisen – at det kniber med at regulere hurtigt nok. Det betyder, at man skal starte i god tid med at regulere. Så når man kører ind på marken, går der lige et øjeblik, inden man er nede på det tryk, man ønsker at køre med i marken. Og når man skal på landevejen igen, tager det også et par minutter, inden trykket er bygget op. Men der skal køres meget, før sådan et anlæg er tjent hjem. Regn med op til 60.000 kr. for traktoren + evt. en ekstra kompressor, som koster 50-60.000 kr. Og i størrelsesordenen 50.000 kr. for en 3-akslet gyllevogn. Så inden man er rigtigt kørende, har man brugt over 150.000 kr.«.

3. Kontrol af dæktryk

»Har man ikke automatisk regulering af luftrykket, skal man kende, hvilket tryk man har i dækkene. Stol ikke på de billigste manometre, men køb et ordentligt manometer hos et dækfirma! Derudover kan man gøre en billig forsikring i form af TPMS – det er det samme system, som er obligatorisk på nye biler, og som giver en alarm ved for lavt dæktryk. Systemet kan erhverves for et par tusinde kroner. Set i forhold til et ødelagt dæk til 12-15.000 kr. er det godt givet ud«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.