Han har ikonisk traktor: - Den spinner som en mis

Denne artikel har tidligere været bragt i vores traktormagasin TraktorTech. Her kan du løbende få nye historier om folks egne traktorer og maskiner i serien 'Mig & Min Traktor'.

 

Min bedstefar har haft en MB Trac fra ny af. Han syntes det var en god traktor, og den var dyrere end en Fendt. Derfor har det nok ligget til familien med en forkærlighed for MB Trac, siger Jeppe Frølund Jensen.

Derfor holder der nu i onklens maskinhus en MB Trac 1000, der ser ud til netop at være trillet af MB-samlebåndet en skøn sommerdag engang i 1980’erne.

Sådan så den ikke ud, da onklen købte den midt i 1990’erne af Grundfos i Bjerringbro, hvor den havde trukket hængervogne og så betydelig ældre og mere slidt ud end de 3.000 timer, den havde gået ved overtagelsen.

Den var dog ikke mere slidt, end at den har kørt på onklens deltidslandbrug nord for Herning siden og nu har rundet 12.000 timer. Med en indkøbspris dengang på 85.000 kroner har det været billige traktortimer.

Jeppe Frølund Jensen

Nu har Jeppe og onklen brugt op mod 1.000 timer fordelt over et par år og omkring 100.000 kroner på at sætte den i stand.

Faktisk er den ikke bare blevet sat i stand - den har også fået en markant opgradering med RTK-autostyring.

Jeppe er nemlig indehaver af firmaet Steerguide.dk, som sælger RTK-autostyring og RTK-maskinstyring fra FJDynamics samt adgang til et landsdækkende RTK-netværk til særdeles konkurrencedygtige priser.

Derfor er traktoren udstyret med RTK-autorstyring med touchskærm, ratmotor og to GPS-antenner på taget, og det klæder faktisk den ret så enkle, men også store og fremfor alt firkantede traktorkabine, at der nu er monteret en stor touchskærm til venstre for rattet.

- I sig selv er en ikonisk traktor som en MB Trac et godt blikfang, når Steerguide.dk udstiller på dyrskuer, messer og Agromek til vinter. Der er også en god pointe i at vise, at sådan en gammel traktor også kan køre med autostyring. Sidst, men ikke mindst, så er vi mærke-neutrale med en MB Trac, forklarer Jeppe.

MB Trac 1000 med eftermonteret RTK-autostyring

Men MB Trac’en er langt fra kun blikfang og demo-model.

Da TraktorTech besøger Jeppe, skal traktoren lige have klaret en sprøjteopgave, inden en vognmand henter den for at fragte dem af sted til et dyrskue.

Så den løser også forefaldende opgaver som onklens største traktor med sine 100 hk.

Men MB Trac-heste er ikke ligesom andre hestekræfter. Det er en seks liter stor MB-motor med seks cylindre, der ligger i en MB Trac 1000, og den har en helt flad momentkurve ved 1.200 RPM.

Desuden betyder den særlige vægtfordeling med 50/50 med et redskab i bagerste lift eller last på ladet, de fire lige store hjul og 4WD samt den særlige high speed-transmission, at traktoren er kendt for at kunne lægge flere heste ud på hjulene end de fleste andre.

Renoveringsarbejdet har primært haft fokus på pladearbejdet, da rusten var ved at få godt fat.

MB Trac 1000

Førerhuset er slebet, spartlet og malet af en automaler. Nye skærme er købt i Tyskland.

I kabinen er der lavet en del elarbejde, og så er gulvmåtten og luftsædet skiftet. Desuden var high/low-gearet gået i udu, men virker nu igen.

Ladet var oprindelig sort på en MB Trac, man da det er en brugstraktor, har Jeppe og onklen valgt at få det galvaniseret.

Fire nye dæk er det også blevet til, nemlig Alliance Agristar 2 i dimensionen 420/85 R28, som der skulle være flest timer i.

Et hængeparti er koblingen, som der skal kigges på.

Motoren er der ikke pillet ved.

- Den spinder som en mis. Men skulle der blive problemer, så har vi en ny motor i morgen, hvis vi bestiller den inden klokken 14 i dag, forklarer Jeppe.

Det skønnes, at omkring 30.000 af de i alt 41.000 producerede MB Trac i perioden 1974-1991 fortsat er i drift i større eller mindre omfang, og derfor er det stadig til at skaffe både originale og uoriginale dele.

Ud fra stelnummeret er det let at hente alle relevante data på traktoren, finde diagrammer og farvekoder og købe nye dele samt stafferinger til den. Det er tysk grundighed, når det er bedst.

Faktaboks

Historien bag MB Trac

  • IDEEN: MB Trac er baseret på konceptet bag den succesfulde Unimog med fire lige store hjul, stærke motorer og høje vejhastigheder samt en robust konstruktion med fokus på høj førerkomfort med kabinen placeret midt på platformen.
  • PRODUKTION: 1973-1991. Første model havde 75 hk, og serien sluttede med MB Trac 1800 med 180 hk, turbo og intercooler. Produktionsstoppet skyldtes, at Daimler-Benz opgav landbruget som forretningsområde.
  • VÆRDI: Det skønnes, at omkring 30.000 af de i alt 41.000 producerede MB Trac stadig er i drift. Brugtpriserne er stuk-ket helt af på velholdte eksemplarer, og Jeppe har da også fået tilbudt langt over 200.000 kroner - men den er ikke til salg!

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.