Vi vil levere biodiversitet og grøn profil til vores kunder

Fremtiden for fremtidens landmand: Mejnerts hader brak og uproduktive arealer og vil gerne producere biodiversitet i hjørner og kiler.

Det er ikke en liste over nye maskiner og redskaber, der dukker op, når man spørger Kasper og Peter Mejnertsen, hvor virksomheden står om 10 år. Der vil helt sikkert være nogle, men endnu ved de ikke hvilke.

- Udvikling kommer af mavefornemmelser. Det er en konstant øvelse at følge med. Når vi investerer i ny teknologi er det for at sikre robusthed i det, vi laver og et stærkere og stærkere setup, lyder det fra Kasper Mejnertsen, der er ansvarlig i marken.

Udviklingen går vildt stærkt, synes brødrene Kasper og Peter Mejnertsen, og de kan meget bedre forestille sig, hvad de skal producere, end hvilke nye teknologiske genveje, der kommer.

- Vi skal producere noget biodiversitet. Det efterspørger samfundet. Vi hader brak og uproduktive arealer, men vi vil gerne rette markerne af, så vi kan køre effektivt med traktorerne og bruge mindre energi. I kilerne skal der vokse biodiversitet og noget, der kan spises af dyr eller mennesker. Det kan være nødder, bær og blomster så der er til både fugle, insekter og mennesker, siger Kasper Mejnertsen.

Kontrol bremser

udvikling

Det, som hidtil har holdt dem tilbage, er det meget rigide kontrolsystem, der findes. Man kan nemt begå en fejl, og så bliver der trukket procentvis af hele støtten. Det kan økonomisk set blive en stor bet. Derfor skal de være helt sikre på, hvad de går i gang med.

Selv om nødder, bær og blomster lyder elementært, er de på ingen måde teknologiforskrækkede. Lugerobotter vil engang blive hverdag, når tiden er klar, og droner kan også bruges af økologer til præcisionslandbrug.

- Nogle bruger dem allerede til at differentiere gylle, men vi bruger også mange peletterede, økologiske gødninger, så det giver også mening hos os. Vi kommer lige så stille til at følge med tiden, siger han.

Fremtidens Landmand

  • Med det årlige initiativ FremtidensLandmand ønsker vi at inspirere ved hylde nogle af de mange landmænd rundt om i landet, som tænker i nye, stærke forretningsmodeller og som arbejder målrettet med bæredygtighed, teknologi og/eller afsætning.
  • Vi følger de tre vindere af FremtidensLandmand løbende et år efter kåringen.
  • FremtidensLandmand er sponsoreret af Bridgestone, Jyske Bank, SAGRO, Yara og Agromek.

 

Giver kunder grøn profil

Peter Mejnertsen, der står for virksomehedens afsætning, tripper også, når fremtiden er på tale. Han peger på, at de produkter, man køber hos Mejnerts, er med til at give virksomhederne en grøn profil. Derfor skal Mejnerts også hele tiden være på forkant og levere, hvad der snakkes om i debatten.

- Det er enormt vigtigt for vores afsætning, at vi følger med tiden. Vi er med til at pudse kundernes grønne profil. Det er kæmpestort, siger han.

Mejnerts skal for eksempel have styr på udnyttelsen af ressourcerne, og teknologi kan hjælpe dem til det og til at dokumentere det.

- Jeg har lige stået i Parken, der er kendt for pølser og fadøl. Det skal vi ikke tage fra dem, men de vil også gerne have et alternativ, som giver en grønnere profil. Det kunne jo være en gang brændende kærlighed af vores kartofler, eller noget andet, man kan tage med. De har også meget andet end fodbold. De har også masser af lounges med et andet menukort, og det er vigtigt for dem, at man kan vælge noget grønt, forklarer Peter Mejnertsen.

Muld til mund

I den sammenhæng er billedet af Mejnerts også vigtigt, hvis kunderne skal vælge dem. Derfor skal de levere biodiversitet og udnytte teknologi til at fremme det grønne, så kunderne kan mærke det helt ind i knoglerne.

- Det skal være en del af vores fortælling fra muld til mund, siger Peter Mejnertsen.

Se videoen her

Kasper narrer fritfluerne – sår vårhveden nu

Peter efter hæder for økoafsætning: Det handler om maddannelse

Emneord

Fremtidens Landmand , video , Top2