Bryggerikæmpe laver forsøg med dyrkning af klimavenlig maltbyg

Heineken i Storbritannien har netop opstartet et projekt, hvor de får 10 avlere til at forsøge sig med at dyrke maltbyg mere klimavenligt end normalt, og derved tage del i kampen om at mindske CO2-udledningen.

En sværvægter i bryggeribranchen, Heineken, har en global ambition om at nedsætte CO2-udledningen med 33 procent inden 2030 i forhold til udledningen i 2018.

Derfor har de netop opstartet et stribe markforsøg i samarbejde med maltvirksomheden Muntons, Future Food Solutions og engelske planteavlere i Yorkshire-området. Det skriver netavisen Farmers Guardian

150 millioner liter øl 

I forsøgene vil 10 landmænd dyrke forskellige maltsorter af både vinter- og vårbyg.

I alt vil forsøgene mfatte dyrkning af 2.834 hektarer, som i alt kan give et udbytte på op til 25.000 tons korn. Heraf vil der kunne produceres knap 150 mio. liter øl.

I forsøgene vil fokus være på bæredygtig dyrkning, eksempelvis ved at gøre brug af blandingskulturer og ved at så efterafgrøder med fokus på kvælstofopsamling. 

Målet er at mindske den mængde kvælstof, der skal tilføres planterne i vækstsæsonen, samt øge mængden af kulstof, der bliver bundet i jorden. 

Bedre jord 

Ifølge direktøren for Future Food Solutions, Steve Cann, kommer forsøgene hos de ti landmænd i særdeleshed landmændene til gode.

”En forbedret jordkvalitet med et højt indhold af humus vil give vårbyggen en fordel under især tørre perioder. Jord med højt humusindhold holder nemlig meget bedre på fugten”, fortæller han.

Maltvirksomheden Muntons har siden år 2000 arbejdet for en grønnere fremtid. De har således nedsat CO2-aftrykket på deres maltbygproduktion med 32 procent over de seneste 12 år.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.