Frilandsgartneri satser på udlandet

Tange Frilandsgartneri skifter navn til Danroots og vil fremover også satse på eksportmarkedet

Af Mette Boas

mbn@landbrugsmedierne.dk

tlf. 33 39 47 82

Gulerødder og andre rodfrugter fra Tange Frilandsgartneri fylder godt på hylderne i mange danske supermarkeder. Den midtjyske fødevarevirksomhed er vokset de senere år, og nu går firmaet efter udvidelse på eksportmarkedet. Det skriver Gartneritidende.

Med den nye eksportstrategi er der behvo for et navn, der også gør sig i udlandet. Ejeren af Tange Frilandsgartneri, Klaus Vestergaard, vælger derfor nu at skifte virksomhedens navn ud med navnet DanRoots.

»Vi har erkendt, at det er alt for svært for både en tysker og en englænder – for ikke at tale om en franskmand – at udtale og forstå navnet Tange Frilandsgartneri,« siger Klaus Vestergaard i en pressemeddelelse.

Eksport til Tyskland

I første omgang vil Danroots kigge endnu mere på Tyskland, end tidligere.

»Tyskland ligger jo forholdsvist tæt på os selv både geografisk og kulturelt, og landets 80 mio. indbyggere har da også brug for friske danske rodfrugter,« mener Klaus Vestergaard, der er tredje generation på det familieejede gartneri

»Igennem årene har vi stille og roligt vokset os større og øget både produktion og omsætning. Det er sund, organisk vækst, der gør, at vi nu for alvor udvider hjemmemarkedet med udenlandske markeder,« forklarer Klaus Vestergaard, der beskæftiger 50 medarbejdere.

Mere økologi

Danske forbrugere foretrækker mere og mere økologi, ikke mindst når det gælder gulerødder. Derfor er den økologiske produktion i Tange udvidet betydeligt gennem de senere år. Det hænger godt sammen med undertitlen til det nye virksomhedsnavn ’danish organic vegetables’.

Faktisk er det i dag kun gulerødderne, der dyrkes både økologisk og konventionelt. Alle andre rodfrugter som persillerødder, pastinakker og rødbeder og jordskokker kommer udelukkende i en øko-udgave.

»Forbrugerne stiller stadig højere krav til bæredygtighed, sundhed og friskhed. Vi vil gøre alt for at imødekomme disse krav, eftersom vi jo lever af kunderne,« siger Klaus Vestergaard, der også har planer om at investere i en udviklingsafdeling med fokus på højtspecialiserede fagkundskaber, forskning og videndeling.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.